Jag orkar inte läsa hela den här tråden, tänkte bara berätta om min man. Han har haft diabetes2 några år nu, om det är 3 eller 4 minns jag inte. En svårbehandlad sådan. Första året/åren var det verkligen svängande blodsocker. Så stabiliserades det litegrann, medicienring två mindiab på morgonen och 4 metfromin om dagen. Sen fick han en ny medicin (mot annat) och blodsockret stack i väg som en avlöning hos en slösa. Slutade med den medicinen, men värdena var knas igen, länge! Efter ett par månader föreslog jag att han skulle sluta med kolhydrater så mycket som möjligt. Efter ett par veckor fick han sin första insulinkänning, för lågt socker. Då låg värdet på 3.3. Sen var det lågt i princip hela tiden och då slutade han med mindiaben och värdet blev mer normalt. Nu tar han en metformin per måltid istället för två om han inte äter kolhydratrikt vilket händer i bland och då tar han två. Han har gått ner 12 kg i vikt och är 100 gånger piggare, vilket så klart beror på sockervärdena. Nu är långtidsvärdet 5.1.
Jag är helt övertygad om att kolhydratfattig mat är bra för diabetiker. Punkt.
|