CITAT (merlin68 @ 10-09-2011, 19:40)

Ska jag ge dom näring även under hösten och vintern? Ska jag klippa ner dem nu så att det bara återstår en "pinne" utan blad för att få dem att förgrena sig?
Nej bara under tillväxten dvs vår-sommar-höst, vintern bara vatten i lagom mängd anpassat efter hur dom står och växer.
Dom blommar efter dom grenat sig naturligt (fått Y). Klipper jag ner mina under Y:et så får jag ingen blomning eller mycket försenad så att det bara är knoppar när frosten kommer. Dock har man ett varmt och bra läge eller odlar dom i växthus och uterum kan man klippa ner dom om man vill för då hinner dom utvecklas såpass snabbt att dom blommar bra.
Innan jag flyttade hit kunde jag ge mina ett bättre läge, och då kunde jag under våren klippa ner dom till stubbar och ändå få riklig blomning under sommaren. Nu med lite sämre läge kan jag inte göra så.
CITAT (acacia @ 10-09-2011, 19:54)

Hade testat att lämna plantan ute och täck med massa löv plus många lager plast och fiberduk men dör ändå.Jag klipper dom och blir bara en pinne.
Jag har varit med om två gånger där änglatrumpeter har övervintrat ute med bara naturligt skydd. Dock frusit i topparna/frusit ner. Den ena gången har mormor lämnat en ute av misstag och andra planterade jag en medvetet för att se och den tittade upp nästa år med skott längst ner vid marken. MEN det är nog inget sätt att få fina och välväxta ex av, in innan frosten kommer är nog bra.