CITAT (ingrid fuxwall @ 31-08-2011, 21:45)

När jag planterar i befintlig gräsmatta så gräver jag bort gräsvålen och förbättrar jorden med gödsel och vad som behövs och så täcker jag spegeln med något, tugg/sand eller sådant på påse men som sagt era tips är säket bra mycket bättre
Ungefär så gör jag också, om jag vill ha en rabatt på stört att plantera i. Men det är ganska jobbigt att gräva bort gräs tycker jag, så för det mesta är det "täcka-metoden" som gäller här också. Varje år (nästan...) täcker jag nån bit, så har jag varje år också en "färdig" rabatt. Blötlägger alltid tidningarna innan jag lägger ut dem, så inga problem med blåst i det läget. Ska den nya rabatten vara i gräsmattan (eg en klippt åkerlapp) där det egentligen finns ganska bra jord, så täcker jag ibland bara med lite flis eller gammal trädgårdskompost, för att inte tidningarna ska flyga iväg när de torkat. Ett år senare är det lätt att gräva runt allt. Har jag tillgång till bra jord (just nu är min köpehög slut...) så täcker jag med 10-20cm och planterar sommarblommor första säsongen, sen blir det perenner året därpå.
Årets ettårsrabatt (ca 5x2m) blev otroligt maffig, svår att fotografera i sin helhet. Nicandrorna (bladen i bakgrunden) blev säkert 160cm och behövde stöd till sist.
anueller2011.JPG ( 81.6k )
Antal nedladdningar: 113