CITAT (Carl @ 09-09-2011, 08:55)

Kan tänka mig att köpa svensk mat om pris skillnaden är rimlig. Har också tänkt som exempel varför Holländska tomater kostar hälften av svenska. Orimligt! Samma som ni skriver om svenskt kött kostar för mycket i mina ögon. Därför måste den svenska kostnadsbilden radikalt ändras.
Eftersom tomater har kommit på tapeten, jag klistrar in ett mail jag fått från en svensk odlare
"Du ska fråga i din butik varför de inte har "XXX" som du köpte förra gången du var där. Det är faktiskt så att ICA "dissar" oss och köper inte våra tomater som de lovat och deras ursäkt är att de inte kan sälja dem. Många gånger får vi sälja våra tomataskar till halva priset för att bli av med dem. Detta är väldigt motsägelsefullt för oss eftersom vi får så många mail från kunder som brukat köpa våra tomater i allehanda ICA butiker tidigare och nu inte hittar dem någonstans. Jag tror att sanningen är den att ICA hellre köper in billiga, holländska tomater och sen säljer dem dyrt och därmed tjänar en rejäl hacka. Det är nämligen väldigt turbulent på den holländska tomatmarknaden i år och holländska odlare tvingas sälja sina tomater för ett par kronor kilot. Men kolla in vad tomatpriset i butiken blir sen - guldläge för ICA handlaren. Vi har själv en tomatbutik på gården där vi säljer massor av tomater, absolut inget köpmotstånd."