Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bild på skugglilja + hoya, två skönheter
          Nutten
          Inlägg 17-10-2004, 23:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 849
          Medlem nr: 1 090

Katten hade ner krukan med min skugglilja igår...å bröt av dess första stjälk med knopp! Ja eller snarare blomma, för den hade visst slagit ut igår. Fixade snabbt till så den fick agera snittblomma istället och fotade en massa. Tänkte bara visa en av alla de bilder jag tog.

Detta är alltså Tricyrtis formosana. Tycker skuggliljor har jättevackra blommor, får mig att tänka på små orkidéer. wub.gif

Nu har även min Hoya australiensis slagit ut helt nyligen!! Ska fota den imorgon när det har blivit ljust igen. Tills dess får ni hålla till godo med dess knoppar...

--------------------
          Hortikulturella hälsningar,
          Elisabeth

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kristerh
          Inlägg 19-10-2004, 09:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Nutten @ 18-10-2004, 22:18)
          [
          Hmm, skuggliljan är en perenn som förmodligen bara går härnere i södra Sverige, om man inte har ett väldigt gynnsamt läge längre norrut. Det går säkerligen att ha den i kruka och vinterförvara den i något garage eller så. Den kommer ursprungligen från Japan och vill gärna ha sur jord i skuggigt läge. Tänk woodland!

Om jag jämför mina skuggliljor som växer i skugga zon 2 med dem min mamma har som står i sol (sydläge) zon 3, så är det stor skillnad, de som står i sol är mycket mer utvecklade och har spridit sig mer än de som jag har wink.gif Alltså: de verkar trivas i sol och går i allafall i zon 3. dessutom har ingen av oss planterat dem i surjord.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 17:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon