På internet är mycket redan kopierat och ”stulet” om man vill kalla det så. Det är som med hybrider i växtvärlden, man vet knappt hur moderplantan såg ut eller var den kommer ifrån ursprungligen. Jag kan förstå att man inte vill ha sina egna alster kopierade och framställda på ett ibland negativt eller i vinstsyfte syfte. Och man har visserligen stöd av lagen om upphovsrätt
8 § Ett verk anses offentliggjort, då det lovligen gjorts tillgängligt för allmänheten. Verket anses utgivet, då exemplar därav med upphovsmannens samtycke förts i handeln eller eljest blivit spridda till allmänheten.
19 § När ett exemplar av ett litterärt eller musikaliskt verk eller ett konstverk med upphovsmannens samtycke har överlåtits, får exemplaret spridas vidare
Man kan vara väldigt byråkratisk i denna fråga men om man har handlat i god tro och särskilt genom internet så tycker jag att lagen är tämligen gammalmodig och borde nyanseras.
T ex så sätter man ju sin signatur på en tavla man har målat och då får kopiering ej ske, men har man glömt eller struntat i att signera så finns det ingen lag som styrker att man har egenrätt till verket. Och jag vet inte om man kan styrka att det är du som har gjort bilden i fråga eller om den ligger på en domän som direkt kan härledas till dig. Men det är inte det intressanta i denna fråga.
Missförstå mig rätt, jag står helt bakom lagen om upphovsrätt och tycker det är nonchalant att stjäla något för att använda i eget syfte men eftersom detta handlar om en offentlig plats som internet och allt vad det innebär så kan man inte benhårt hävda sin rätt och vara så naiv och tro att alla vet om eller respekterar detta.
--------------------
Zon II
|