CITAT (*Stintan* @ 15-09-2011, 15:03)

Synd att du inte respekterar att andra inte tycker precis som du i alla frågor.
Jodå jag respekterar att andra inte tycker precis som jag i alla frågor. Men det är inte kan acceptera är när folk kommer med påståenden och anklagelser som inte ens är välgrundade. Jag råkar veta hur seriösa Djurens Rätt är med sina källor och då kan jag inte låta bli att reagera när folk bara slänger ur sig påståenden som att de skulle vara dåligt pålästa.
CITAT (*Stintan* @ 15-09-2011, 15:03)

När dundebatten rasade som värst läste jag det jag kunde komma över i frågan + att jag sett flera dokumentärer eftersom det redan då rekommenderades att köpa norskt eller isländskt dun om man nu ville ha duntäcke/-kudde.
Vad skulle människor som plockar ejderdun ha för intresse av att plocka dunen på ett oetiskt sätt? De är ju beroende av att ejdern återvänder till häckningsplatsen. På vilket sätt skulle det vara oetiskt?
Det är beundransvärt att du sökte information och läste på om saken
Jag kan ge dig två svar på din fråga. Djurens Rätt skulle nog säga att om det påverkar fåglarna negativt så är det inte etiskt försvarbart att man tar dunet. Själv håller jag givetvis med men ser även en annan aspekt i det hela. Dunet är inte vårt, det är ejdrarnas. De plockar sitt eget dun - vilket lär göra viss ont - för att kunna ge sina ägg de bästa förutsättningarna. Så jag tycker faktiskt inte att det är schysst att vi bara snor dunet, särkilt inte när det finns flera andra material som är både mjuka och varma. Om man däremot plockar dunet som fåglarna inte längre behöver och har lämnat kvar efter sig tycker jag inte att det är oetiskt.
Det är inte säkert att det finns massor med andra platser där ejdrarna kan häcka och jag kan mycket väl tänka mig att de bara känner att "nu är dunet borta igen så är det bara till att plocka lite mer så barnen kan få värme". Och om de som vill tjäna pengar på dun plockar flera ggr (vilket innebär att de isf måste börja plocka under tiden som ungarna fortfarande behöver det) så tjänar de mer pengar. Så ja det kan finnas ett intresse att göra det och det görs också, om än inte överallt.
Redigerat av batski: 15-09-2011, 14:29