CITAT (Markus_H @ 16-09-2011, 01:44)

Djurens Rätt (eller Nordiska samfundet mot plågsamma djurförsök) gav jag upp hoppet om i mitten av 90-talet när djurskyddstanken gick förlorad till djurrättsförespråkare o militant veganism. Djurrättsrörelsen då var lika balanserad som bokstavsvänstern var på 70-talet.
Jag kan inte annat än tycka att det är tråkigt att du uppfattar det så. Djurens Rätt arbetar faktiskt fortafarande med djurskyddsfrågor paralellt med djurrättsfrågorna. Och militant veganism har
aldrig varit nånting som Djurens Rätt sysslat med. Visst gick det en våg av militant djurrättsaktivism på 90-talet, men det var inte Djurens Rätt, utan Djurens Befrielse Front (DBF) plus några andra små självständiga grupper (som inte ens finns längre) som sysslade med det.
CITAT (Markus_H @ 16-09-2011, 01:44)

Jag har vuxit upp med egna och andras höns, får, ankor, kor och grisar mm, studerat etologi och beteendeekologi, viltvård, naturskydd mm och djurrättstomtarna ger jag inte mkt för tyvärr.
Det finns tydligen etologer, veterinärer, ekologister, jurister, läkare och andra som tror på djurrättstomtarna som du kallar dem. Det måste de väl göra eftersom de jobbar på, samarbetar med eller är engagerade i Djurens Rätt. Det som jag tycker är olyckligt är när folk avfärdar en hel rörelse utan att ens ha försökt förstå hur de tänker och varför de gör det. I mina 17 år som engagerad djurrättsförespråkare har jag tyvärr mött på betydligt mer fördomar om djurrätt och dess förespråkare än informerade och seriösa motargument. Är det någon här t ex som har läst boken Tomma burar av Prof Tom Regan, eller nån annan bok som förklarar varför rörelsen finns och växer, vad man kämpar för och varför?
Redigerat av batski: 16-09-2011, 11:10