CITAT (Jubbe063 @ 16-09-2011, 13:24)

Delar OMK:s inlägg förutsatt vi talar om den vegan-falang som jag träffat på i Djurens rätt i Gällivare och Umeå bland annat.
När hände detta? Blir lite nyfiken, inte minst för att jag känner 2 personer från Umeåavdelningen.

Det fu beskriver i ditt citat är väl bra. Men när den egna övertygelsen sätts som norm är det lätt att se ner på andra som inte är veganer. Finns många sätt att få andra att känna sig ovälkommen i en gemskap. Frysa ut, inte lyssna, förminska, förlöjliga och ge små vasst spydiga kommentarer.
Sånt är givetvis inte bra eller konstruktivt och det är riktigt tråkigt när det händer

Nu är inte alla veganer sådana, inte alla i DR är sådana. Men tyvärr finns sådana människor.......
Ja tyvärr, men de finns ju även bland icke-veganer

Inom serviceyrken säger man " en nöjd kund berättar det för fem andra, en missnöjd berättar det för 20 andra" (eller liknande).
Ja visst så är det nog.

Tror Djurens rätt drabbats av detta. Hur väl organisationen än vill så skadas den av fanatiker av alla de slag även om dessa är minoritet. Kedjans svagaste länk helt enkelt...
Bäst vore det om Djurens rätt skulle göra "storsatsning" på att skapa goodwill och offentligt göra upp med 1990-talets våg sv rättshaverister, för tydligen förknippas organisationen med minkutskäpp och brinnande slakteribilar.
Men det kan iaf inte bero på något annat än okunskap. För Djurens Rätt har aldrig nånsinn avänt sig av såna metoder och tom kritiserat dem

Endast djurens rätt kan själv ändra folks negativa bild av organisationen genom att visa att de tar avstånd från fanatiker, militanta veganer och allt annat som cirkulerar i folks sinne.
Där håller jag inte med dig. Jag vet av egen erfarenhet att Djurens Rätt visst redan gjort det du efterfrågar, men det finns tyvärr aktörer som har ett intresse av att upprätthålla den dåliga bilden...

Ansvar och bevisbörda kan inte läggas på andra, organisationen och dess medlemmar har ansvaret själv att bevisa att de är bra, behövs och gör nytta.
Både ja och nej. Visst har organisationen ett anvar att visa att det de gör är bra, men jag önskar att det vore så enkelt. De som sprider osanningar och fördomar bär en stor del av ansvaret. Just hur dessa strukturer fungerar i ett samhälle (där stora ekonomiska intressen spelar en avgörande roll) tar Tom Regan upp i sin bok Tomma Burar. I USA har det tom gått så långt att man vid några tillfällen aniltat folk som begått brott i djurrättsrörelsens namn för att deskreditera rörelsen och vända folk mot den. Det här är inga sagor, sånt som senare upptäckts.

Sen skulle en kurs i vett och etikett vara bra, så att alla ska känna dig välkomna oavsett om man är vegan eller ej.
Håller med och det händer faktiskt. Det är dock inte helt lätt i en organisation med över 30 000 medlemmar och en hel del olika lokalavdelningar där folk kan komma och gå. Men tro mig, organisationen arbetar faktiskt med såna frågor. T ex får man gå en kort kurs inför sommarturnén (då man åker runt och står vid infobord på festivaler och gator och torg runt om i landet). En del är ganska nya och entusiastiska medlemmar medens andra har varit med ett tag och kan betydligt mer om organisationens sakfrågor. Men man får iaf gå den kursen i vilken man bl a. tar upp just bemötande av folk och hur man bör och inte bör bete sig när man möter folk som representant för organisationen. Det finns även en aktivist handbok där man tar upp sånt. Tyvärr är en del människor bättre än andra på sånt.
Redigerat av batski: 16-09-2011, 13:09