Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vinterkappa med äkta pälskrage någon:(
          merlin68
          Inlägg 14-09-2011, 23:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Nu börjar den kalla årstiden och många funderar på att köpa en ny vinterjacka/kappa. Snälla snälla snälla köp inga kläder med äkta päls/dun och liknande! thanks.gif

För den som har starka nerver finns här en film om pälsindustrin i China angry.gif :

http://www.linkfun.net/fun-videos/ekelhaft...trie_video-6209

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          omk
          Inlägg 16-09-2011, 00:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

Håller helt med dig, Markus !
          NSPD /DR har blivit helt invaderat av veganer, som, visst, håller fanan högt och protesterar mot vidriga förhållanden, men jag, som faktiskt är, och kommer att förbli, köttätare och som också försöker kämpa EMOT plågsamma förhållanden för de djur jag så småningom kommer att äta, känner mig totalt utestängd.

DR har blivit en klubb för inbördes vegan-beundran ...

Redigerat av omk: 16-09-2011, 00:59

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          batski
          Inlägg 16-09-2011, 11:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

CITAT (omk @ 16-09-2011, 01:56) *
          Håller helt med dig, Markus !
          NSPD /DR har blivit helt invaderat av veganer, som, visst, håller fanan högt och protesterar mot vidriga förhållanden, men jag, som faktiskt är, och kommer att förbli, köttätare och som också försöker kämpa EMOT plågsamma förhållanden för de djur jag så småningom kommer att äta, känner mig totalt utestängd.

DR har blivit en klubb för inbördes vegan-beundran ...

Det får du stå för. Du verkar prata om veganer som nånting ont... Varför? Vad är det som är så hemskt med folk försöker leva på ett sätt som innebär så lite lidande och dödande av okyldiga, så lite klimatpåverkan och så lite användande av naturresurser som möjligt? Hemska hemska människor va?

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 16-09-2011, 12:24
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (batski @ 16-09-2011, 12:17) *
          Det får du stå för. Du verkar prata om veganer som nånting ont... Varför? Vad är det som är så hemskt med folk försöker leva på ett sätt som innebär så lite lidande och dödande av okyldiga, så lite klimatpåverkan och så lite användande av naturresurser som möjligt? Hemska hemska människor va?

Delar OMK:s inlägg förutsatt vi talar om den vegan-falang som jag träffat på i Djurens rätt i Gällivare och Umeå bland annat.

Det fu beskriver i ditt citat är väl bra. Men när den egna övertygelsen sätts som norm är det lätt att se ner på andra som inte är veganer. Finns många sätt att få andra att känna sig ovälkommen i en gemskap. Frysa ut, inte lyssna, förminska, förlöjliga och ge små vasst spydiga kommentarer.

Nu är inte alla veganer sådana, inte alla i DR är sådana. Men tyvärr finns sådana människor.......

Inom serviceyrken säger man " en nöjd kund berättar det för fem andra, en missnöjd berättar det för 20 andra" (eller liknande). Tror Djurens rätt drabbats av detta. Hur väl organisationen än vill så skadas den av fanatiker av alla de slag även om dessa är minoritet. Kedjans svagaste länk helt enkelt...

Bäst vore det om Djurens rätt skulle göra "storsatsning" på att skapa goodwill och offentligt göra upp med 1990-talets våg sv rättshaverister, för tydligen förknippas organisationen med minkutskäpp och brinnande slakteribilar.

Endast djurens rätt kan själv ändra folks negativa bild av organisationen genom att visa att de tar avstånd från fanatiker, militanta veganer och allt annat som cirkulerar i folks sinne.

Ansvar och bevisbörda kan inte läggas på andra, organisationen och dess medlemmar har ansvaret själv att bevisa att de är bra, behövs och gör nytta.

Sen skulle en kurs i vett och etikett vara bra, så att alla ska känna dig välkomna oavsett om man är vegan eller ej.

Citera
          batski
          Inlägg 16-09-2011, 13:03
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 16-09-2011, 13:24) *
          Delar OMK:s inlägg förutsatt vi talar om den vegan-falang som jag träffat på i Djurens rätt i Gällivare och Umeå bland annat.

När hände detta? Blir lite nyfiken, inte minst för att jag känner 2 personer från Umeåavdelningen.

Det fu beskriver i ditt citat är väl bra. Men när den egna övertygelsen sätts som norm är det lätt att se ner på andra som inte är veganer. Finns många sätt att få andra att känna sig ovälkommen i en gemskap. Frysa ut, inte lyssna, förminska, förlöjliga och ge små vasst spydiga kommentarer.

Sånt är givetvis inte bra eller konstruktivt och det är riktigt tråkigt när det händer sad.gif

Nu är inte alla veganer sådana, inte alla i DR är sådana. Men tyvärr finns sådana människor.......

Ja tyvärr, men de finns ju även bland icke-veganer

Inom serviceyrken säger man " en nöjd kund berättar det för fem andra, en missnöjd berättar det för 20 andra" (eller liknande).

Ja visst så är det nog.

Tror Djurens rätt drabbats av detta. Hur väl organisationen än vill så skadas den av fanatiker av alla de slag även om dessa är minoritet. Kedjans svagaste länk helt enkelt...

Bäst vore det om Djurens rätt skulle göra "storsatsning" på att skapa goodwill och offentligt göra upp med 1990-talets våg sv rättshaverister, för tydligen förknippas organisationen med minkutskäpp och brinnande slakteribilar.

Men det kan iaf inte bero på något annat än okunskap. För Djurens Rätt har aldrig nånsinn avänt sig av såna metoder och tom kritiserat dem

Endast djurens rätt kan själv ändra folks negativa bild av organisationen genom att visa att de tar avstånd från fanatiker, militanta veganer och allt annat som cirkulerar i folks sinne.

Där håller jag inte med dig. Jag vet av egen erfarenhet att Djurens Rätt visst redan gjort det du efterfrågar, men det finns tyvärr aktörer som har ett intresse av att upprätthålla den dåliga bilden...

Ansvar och bevisbörda kan inte läggas på andra, organisationen och dess medlemmar har ansvaret själv att bevisa att de är bra, behövs och gör nytta.

Både ja och nej. Visst har organisationen ett anvar att visa att det de gör är bra, men jag önskar att det vore så enkelt. De som sprider osanningar och fördomar bär en stor del av ansvaret. Just hur dessa strukturer fungerar i ett samhälle (där stora ekonomiska intressen spelar en avgörande roll) tar Tom Regan upp i sin bok Tomma Burar. I USA har det tom gått så långt att man vid några tillfällen aniltat folk som begått brott i djurrättsrörelsens namn för att deskreditera rörelsen och vända folk mot den. Det här är inga sagor, sånt som senare upptäckts.

Sen skulle en kurs i vett och etikett vara bra, så att alla ska känna dig välkomna oavsett om man är vegan eller ej.

Håller med och det händer faktiskt. Det är dock inte helt lätt i en organisation med över 30 000 medlemmar och en hel del olika lokalavdelningar där folk kan komma och gå. Men tro mig, organisationen arbetar faktiskt med såna frågor. T ex får man gå en kort kurs inför sommarturnén (då man åker runt och står vid infobord på festivaler och gator och torg runt om i landet). En del är ganska nya och entusiastiska medlemmar medens andra har varit med ett tag och kan betydligt mer om organisationens sakfrågor. Men man får iaf gå den kursen i vilken man bl a. tar upp just bemötande av folk och hur man bör och inte bör bete sig när man möter folk som representant för organisationen. Det finns även en aktivist handbok där man tar upp sånt. Tyvärr är en del människor bättre än andra på sånt.

Redigerat av batski: 16-09-2011, 13:09

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 16-09-2011, 13:32
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (batski @ 16-09-2011, 14:03) *
          När hände detta? Blir lite nyfiken, inte minst för att jag känner 2 personer från Umeåavdelningen.
          Sånt är givetvis inte bra eller konstruktivt och det är riktigt tråkigt när det händer sad.gif
          Ja tyvärr, men de finns ju även bland icke-veganer
          Ja visst så är det nog.
          Men det kan iaf inte bero på något annat än okunskap. För Djurens Rätt har aldrig nånsinn avänt sig av såna metoder och tom kritiserat dem
          Där håller jag inte med dig. Jag vet av egen erfarenhet att Djurens Rätt visst redan gjort det du efterfrågar, men det finns tyvärr aktörer som har ett intresse av att upprätthålla den dåliga bilden...
          Både ja och nej. Visst har organisationen ett anvar att visa att det de gör är bra, men jag önskar att det vore så enkelt. De som sprider osanningar och fördomar bär en stor del av ansvaret. Just hur dessa strukturer fungerar i ett samhälle (där stora ekonomiska intressen spelar en avgörande roll) tar Tom Regan upp i sin bok Tomma Burar. I USA har det tom gått så långt att man vid några tillfällen aniltat folk som begått brott i djurrättsrörelsens namn för att deskreditera rörelsen och vända folk mot den. Det här är inga sagor, sånt som senare upptäckts.
          Håller med och det händer faktiskt. Det är dock inte helt lätt i en organisation med över 30 000 medlemmar och en hel del olika lokalavdelningar där folk kan komma och gå. Men tro mig, organisationen arbetar faktiskt med såna frågor. T ex får man gå en kort kurs inwför sommarturnén (då man åker runt och står vid infobord på festivaler och gator och torg runt om i landet). En del är ganska nya och entusiastiska medlemmar medens andra har varit med ett tag och kan betydligt mer om organisationens sakfrågor. Men man får iaf gå den kursen i vilken man bl a. tar upp just bemötande av folk och hur man bör och inte bör bete sig när man möter folk som representant för organisationen. Det finns även en aktivist handbok där man tar upp sånt. Tyvärr är en del människor bättre än andra på sånt.

Visst. DR sysslade inte med minkutsläpp, säkert så kritiserade man med... Men tyvärr misslyckades man eftersom folk förknippar DR med detta.

Nej, ansvaret för sitt goda namn och goda rykte är organisationens. Man kan inte skylla på andra. De dom svärtar ner DR är ett problem, men då får DR tydligt peka ut att man utsatts för sabotage. Ett företag som drabbas av samma sak går i kk om de ej agerar genom information, polisanmälan, publicera korrekt information för att kunder och samarbetspartners får sanningen. Det är att ta ansvar för sin organisation, att sitta och gnälla över att andra är dumma bygger man ingen goodwill på, snarare ses gnället som svaghet och inger inget förtroende.

Tråkigt att negativa bilder finns. Tråkigt att DR får jobba i ständig motvind. Men delvis är det bevis på att DR lider av förtroendeunderskott och misslyckats med sin kommunikation med allmänheten. Att bygga förtroende kräver tid och tålamod att stegvis och repitativt föra ut attitydförändrande information.

Citera
          batski
          Inlägg 16-09-2011, 14:50
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 16-09-2011, 14:32) *
          Visst. DR sysslade inte med minkutsläpp, säkert så kritiserade man med... Men tyvärr misslyckades man eftersom folk förknippar DR med detta.

Och varför tror du att det är så? wink.gif

CITAT (Jubbe063 @ 16-09-2011, 14:32) *
          Nej, ansvaret för sitt goda namn och goda rykte är organisationens. Man kan inte skylla på andra. De dom svärtar ner DR är ett problem, men då får DR tydligt peka ut att man utsatts för sabotage. Ett företag som drabbas av samma sak går i kk om de ej agerar genom information, polisanmälan, publicera korrekt information för att kunder och samarbetspartners får sanningen. Det är att ta ansvar för sin organisation, att sitta och gnälla över att andra är dumma bygger man ingen goodwill på, snarare ses gnället som svaghet och inger inget förtroende.

Tråkigt att negativa bilder finns. Tråkigt att DR får jobba i ständig motvind. Men delvis är det bevis på att DR lider av förtroendeunderskott och misslyckats med sin kommunikation med allmänheten. Att bygga förtroende kräver tid och tålamod att stegvis och repitativt föra ut attitydförändrande information.

Åh vad jag önskar att det vore så enkelt...

Djurens Rätt är noga (nästan lite väl noga enligt mig) med att informera både på sin site och på sitt tryckta material att organisationen enbart arbetar med lagliga metoder (inte för att jag tycker att allt som är lagligt är bra och allt som är olagligt är dåligt - tänk bara på t ex Greepeace - men det är ju en helt annan diskussion), men har det hjälpt? Tydligen inte. Folk ser vad de vill se och hör vad de vill höra...

Men visst, kan man bli bättre? Ja det tror jag man kan. Men grejen är att man redan är betydligt bättre än vad en del tror.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 17-09-2011, 08:33
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (batski @ 16-09-2011, 15:50) *
          Folk ser vad de vill se och hör vad de vill höra...

Så är det, det är mänskligt. Det händer nog alla så man får se upp att det inte händer en själv. Om du tänker efter har du också drabbats av det, för du hoppade på mig som om jag var Gossen Ruda och precis hade sagt hur bra det är med päls när jag i själva verket är på din sida och håller med nästan allt du säger. Jag bara efterlyste en mer nyanserad syn på ejderdun. Jag har som du ett utvecklat sinne för rättvisa och kände att du fått fel bild av mig, det är ju dumt att slåss inbördes när det finns så mycket hemskheter att slåss emot. Det är den reaktionen på folk som håller med dig som gör att du verkar lite fanatisk. Försök att inte stoppa in människor du inte känner i olika fack.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-09-2011, 08:41
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Myosotis @ 17-09-2011, 09:33) *
          Så är det, det är mänskligt. Det händer nog alla så man får se upp att det inte händer en själv. Om du tänker efter har du också drabbats av det, för du hoppade på mig som om jag var Gossen Ruda och precis hade sagt hur bra det är med päls när jag i själva verket är på din sida och håller med nästan allt du säger. Jag bara efterlyste en mer nyanserad syn på ejderdun. Jag har som du ett utvecklat sinne för rättvisa och kände att du fått fel bild av mig, det är ju dumt att slåss inbördes när det finns så mycket hemskheter att slåss emot. Det är den reaktionen på folk som håller med dig som gör att du verkar lite fanatisk. Försök att inte stoppa in människor du inte känner i olika fack.

bravo.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

Inlägg i den här tråden
          merlin68   Vinterkappa med äkta pälskrage någon:(   14-09-2011, 23:11
          Motti   Skulle aldrig falla mig in att köpa något med päls...   14-09-2011, 23:21
          herkules   någonstans finns en lista på affärer som säljer ja...   14-09-2011, 23:28
          batski   någonstans finns en lista på affärer som säljer ja...   15-09-2011, 11:52
          Motti   Men inte är väl någon så dum på marknadsföring så ...   14-09-2011, 23:31
          herkules   jo fast pälsen kallades för ngt annat - googla så ...   14-09-2011, 23:33
          herkules   nu är det förbjudet att importera hund o kattskinn...   14-09-2011, 23:39
          Kryddan03   Blir det kallt i vinter får jag väl ta en av katte...   14-09-2011, 23:57
          gnon49   Sedan kan man ju ställa sig frågan, vad innehåller...   15-09-2011, 11:39
          batski   Sedan kan man ju ställa sig frågan, vad innehåller...   15-09-2011, 11:59
          Myosotis   ...köp inga kläder med äkta päls/dun och liknande...   15-09-2011, 11:45
          *Stintan*   Ang. dun måste jag bara få upprepa att ejderdun är...   15-09-2011, 11:55
          batski   Ang. dun måste jag bara få upprepa att ejderdun är...   15-09-2011, 12:07
          *Stintan*   Tyvärr: "Dun kommer också från ejder, som är...   15-09-2011, 12:26
          batski   Då kan du ju ta och läsa den här artikeln så kansk...   15-09-2011, 12:47
          *Stintan*   Vet ej, jag bara kopierade informationen. Djurens...   15-09-2011, 12:57
          silos   Djurens rätt har ibland helt fel! Även om de m...   15-09-2011, 12:59
          batski   Djurens rätt har ibland helt fel! Även om de m...   15-09-2011, 13:02
          silos   Det är en ganska allvarlig anklagelse du kommer me...   15-09-2011, 13:03
          *Stintan*   Det är en ganska allvarlig anklagelse du kommer me...   15-09-2011, 13:12
          batski   Dom har ju fel om ejderdunet. Så du är alltså hel...   15-09-2011, 13:37
          Myosotis   ...Varken jag eller Djurens Rätt påstår att ejderd...   15-09-2011, 13:04
          batski   Genom att ta till sig att det INTE SKADAR EJDRARNA...   15-09-2011, 13:25
          Myosotis   Djurens Rätt har anställd personal som jobbar med ...   15-09-2011, 14:56
          batski   Jag är gärna beredd att ändra mig eller medge om j...   15-09-2011, 15:20
          Myosotis   ...Men vad händer när de redan har plockat sig sjä...   15-09-2011, 15:49
          batski   De har ju då fått hö istället. Fåglar är rätt så ...   15-09-2011, 16:09
          silos   Tyvärr: "Dun kommer också från ejder, som är...   15-09-2011, 12:30
          Myosotis   ...stor risk för att äggen skadas och blir oskydda...   15-09-2011, 12:34
          batski   Länken går till Djurens Rätt som många gånger kan ...   15-09-2011, 12:54
          Myosotis   Men jag blir faktiskt lite nyfiken över varifrån d...   15-09-2011, 13:10
          Monaxe   Länken går till Djurens Rätt som många gånger kan ...   15-09-2011, 13:46
          Skruttis   Ang. dun måste jag bara få upprepa att ejderdun är...   15-09-2011, 13:15
          silos   Finns det någonstans det finns djävlar så finns de...   15-09-2011, 11:50
          *Stintan*   Finns det någonstans det finns djävlar så finns de...   15-09-2011, 11:59
          Myosotis   Menar du att man plågar djur eller tycker det är O...   15-09-2011, 12:10
          Kryddan03   Blir det kallt i vinter får jag väl ta en av katt...   15-09-2011, 18:14
          silos   FY PÅ DIG,du skojar väl?!? Nej, jag skojar in...   15-09-2011, 21:07
          acacia   Så länge går att sälja och så länge finns som köpe...   15-09-2011, 12:00
          Carl   Har faktiskt en väst med som har en pälskrage skön...   15-09-2011, 12:32
          *Stintan*   På Island ersätter man dunet med halm i bona vilke...   15-09-2011, 12:38
          Myosotis   På Island ersätter man dunet med halm i bona vilke...   15-09-2011, 12:45
          Jubbe063   Ser päls-frågan på två sätt, samma med dun. 1 Red...   15-09-2011, 13:18
          *Stintan*   Synd att du inte respekterar att andra inte tycker...   15-09-2011, 14:03
          batski   Synd att du inte respekterar att andra inte tycker...   15-09-2011, 14:26
          larkdjur   Vad skulle människor som plockar ejderdun ha för i...   15-09-2011, 15:36
          batski   Själv kör jag på syntetmaterial - säkert lika dåli...   15-09-2011, 15:40
          gnon49   Man klipper ju får så varför inte plocka ejderdun....   15-09-2011, 14:38
          batski   Man klipper ju får så varför inte plocka ejderdun....   15-09-2011, 15:06
          silos   Jag tycker att fåglarna skall få vara ifred med si...   15-09-2011, 14:47
          batski   Jag tycker att fåglarna skall få vara ifred med si...   15-09-2011, 14:49
          silos   Och till slut har vi varken natur eller djur :-cry...   15-09-2011, 14:51
          *Stintan*   Hej på dej du!   15-09-2011, 15:54
          Anki på Öland   Om Myosotis skriver något som har med fåglar att g...   15-09-2011, 20:00
          *Stintan*   Om Myosotis skriver något som har med fåglar att g...   15-09-2011, 20:03
          batski   Om Myosotis skriver något som har med fåglar att g...   15-09-2011, 20:31
          *Stintan*   Det börjar osa fanatisk propaganda tycker jag vilk...   15-09-2011, 20:58
          batski   Det börjar osa fanatisk propaganda tycker jag vilk...   15-09-2011, 21:56
          *Stintan*   Då får väl du tro att jag inte vet vad jag snackar...   15-09-2011, 22:50
          batski   Då får väl du tro att jag inte vet vad jag snackar...   15-09-2011, 23:38
          *Stintan*   Vi känner ju inte varandra så jag kan bara utgå if...   16-09-2011, 08:12
          batski   Har du nån sorts ensamrätt att ifrågasätta andras ...   16-09-2011, 10:25
          *Stintan*   Givetvis inte. Givetvis har var och en rätt att t...   16-09-2011, 11:28
          batski   Man kan ju undra varför du tar åt dig allt så pers...   16-09-2011, 11:42
          silos   För det första så har jag blivit kallad för fanati...   16-09-2011, 12:23
          *Stintan*   När någon brinner för en sak kallar Stintan dessa ...   16-09-2011, 12:33
          silos   Det beror på hur det man brinner för framförs och ...   16-09-2011, 12:36
          Markus_H   Djurens Rätt (eller Nordiska samfundet mot plågsam...   16-09-2011, 00:44
          batski   Djurens Rätt (eller Nordiska samfundet mot plågsam...   16-09-2011, 11:08
          *Stintan*   Visst. DR sysslade inte med minkutsläpp, säkert så...   16-09-2011, 14:05
          batski   :tummenupp: Kanske behövs det även en attitydförän...   16-09-2011, 14:55
          merlin68   Och varför tror du att det är så? ;) Åh vad jag ön...   16-09-2011, 18:30
          batski   Exakt så är det. Tråkigt att behöva tampas med fol...   16-09-2011, 18:43
          batski   Så är det, det är mänskligt. Det händer nog alla s...   17-09-2011, 10:55
          omk   Det får du stå för. Du verkar prata om veganer som...   17-09-2011, 01:18
          *Stintan*   Nej då, jag tycker inte alls att veganer är ...   17-09-2011, 06:38
          batski   Nej då, jag tycker inte alls att veganer är ...   17-09-2011, 10:43
          *Stintan*   Låt mig vara riktigt ärlig med er igen. Tycker jag...   17-09-2011, 12:23
          silos   Det är ju jättebra att du är nöjd med att vara veg...   17-09-2011, 13:24
          *Stintan*   DU Stintan,nu är du ute och cykla så att det vissl...   17-09-2011, 13:52
          silos   Läste du överhuvudtaget vad jag skrev? Var har jag...   17-09-2011, 14:02
          batski   Du har faktiskt en alldeles fri vilja,precis som a...   17-09-2011, 14:10
          *Stintan*   Precis! Och att tillhandahålla information och...   17-09-2011, 14:47
          batski   Det är ju jättebra att du är nöjd med att vara veg...   17-09-2011, 13:37
          *Stintan*   Fast det handlar ju inte om mig och hur nöjd jag ä...   17-09-2011, 14:41
          silos   Precis det handlar inte om dig och mig men det är ...   17-09-2011, 14:52
          *Stintan*   Suck :sleeping: Vi är två olika människor...   17-09-2011, 14:57
          silos   Ja det är väl en jäkla tur att vi inte är samma mä...   17-09-2011, 15:03
          Iren   Nu börjar den kalla årstiden och många funderar på...   16-09-2011, 10:40
          silos   Så fint skrivet av dig och många av oss borde ta e...   17-09-2011, 10:50
          batski   Så fint skrivet av dig och många av oss borde ta e...   17-09-2011, 11:03
          Huggorm   Nr det gäller vinterjackor föredrar jag bävernylon...   17-09-2011, 11:59
          2 sidor V   1 2 >

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 05:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon