CITAT (Cacki @ 16-09-2011, 22:45)

Beror väl på hur mycket som rann genom strupen under själva jaktdagarna...
(Jooho, jag har visst sett pluntorna, det har jag ju redan talat om tidigare!)
Skämt åsido, blir alkohol kopplat till vårt personliga belöningssystem ska man se upp.
Där har du en poäng. I ryggsäcken finns en silverplunta som rymmer ca 10 cl. 50-års present av hustrun. Fodralet är ett skinnarbete jag fick av en elev vid min 60-årsdag. Pluntan innehåller skottskt och tas fram när en stortjur sjutits av mig. Det går åt fem man att ta hand om ett sådant åbäke före transport till väg. Innan passgrannar har nått fram och älge när passad och framdragen till väg har det gått minst 2 timmar. Om dessa fem delar på tio cl så blir det 2 cl per man och då alkohol förbränns med ca två cl/timme så torde vi vara ganska nyktra när vi kommer till bilen. Dessutom är alkohol förbjudet under pågående jakt. och den som uppträder berusad avvisasf rån jakten och får ingen del i ev kött. Parentetiskt så undrar jag hur den whiskyn smakar efter 8 år. Eftersom det är så länge sedan jag sköt en tjur (oxe säger vi i Jämtland).
PS
Tro inte på alla skrönor om jakt och jägare. De är helt fjärran från verkligheten i dag, När jag började att jaga för 45 år sedan så undrade jag vad jag hade gett mig in i. Jag har upplevt att en passgranne kommit lullande och HÖGT ROPAT (alltså under pågående jakt) –Skall du ha en sup!!! Jag talade med jaktledaren och nästa morgon läste han lagen för hela jaktlaget. 32 man stort. Tufft av en relativt ung kille. Därefter slapp vi sådana trivialiteter.
Men jag kan tänka mig att det kan förekomma hos några jaktlag med stora plånböcker som mer ser jagandet som tidsfördriv och statusbetonat än jakt och naturvård. Men likaväl som en granne kan ha dåligt ölsinne och klå upp barn och hustru så finns det bland en kvarts million jägare personer som inte hör hemma bakom en bösskolv.
Betalar man 10000:-/ha för jakt på 1000 ha så är det inte underligt. På två år skulle de kanske kunnat köpa marken för den slanten och ha glädje och inkomst av skogen.
Nu skippar jag det här och njuter av en härlig, nästan fullmåne, i stället.
PS
Vi sköt fyra kalvar denna vecka. Sonens lag som jagar grannmarken sköt 4 tjurar, två kor och tre kalvar. Återstår tre kor och fri kalvavskjutning på licensen där och de har beslutat om bara kalvjakt resten av året.
I praktiken så blir det fler älgar som äter tallplant och förorsakar trafikolyckor.