Hej!
Jag har precis blivit med trädgård, och vill göra en rivstart så att jag har ett litet trädgårdsland i vår. Det var ju tur att jag började läsa lite runt på nätet om hur man bäst går tillväga, innan jag började gräva alldeles i onödan! Det här verkar ju vara utmärkta tips.
Nu till min tilläggsfråga: Tomten ligger på en grusås, och jordarten är alltså sand/morän och därmed antagligen väldigt näringsfattig (kanske sur också, det växer tall runtom, men även ek). Gräsmattan där jag tänkt börja min odlingskarriär ser dock frisk och frodig ut. Behöver jag inte tillföra ytterligare näring ens i de förhållandena om jag köper billig påsjord? Jag har ingen tillgång till naturgödsel nu, men det kan nog bli i framtiden.
Jag vill också plantera några bärbuskar (vinbär, krusbär, hallon), gör man det lämpligast på hösten eller våren?
Jag ska försöka lugna mig med detta. Eftersom det är en gammal trädgård vill jag först se vad som kommer upp i vår och sommar. Det finns "rester" av rabatter som förhoppningsvis innehåller en del trevligt.
Tacksam för råd (förlåt att jag kapar tråden lite, förresten). Och om det har betydelse i sammanhanget så bor jag i zon.... tja, inte vet jag? Sydöstra Småland, så kanske ni kan tala om för mig?
Jag kommer nog att hänga här en del framöver, misstänker jag...