Jag är lite kluven ang jättebalsamin. Jag har sett att den drar väldigt mycket humlor och speciellt på sensommaren då de har många blommor kvar och inga andra växter i närheten blommade. Så sett förlänger den ju säsongen för många insekter och låter dom äta upp sig.
Men jag har även sett hur jättebalsamin fullständigt tagit över brinkarna utmed bäcken i ett naturområde nära mig. Även om de tillför mer foder till pollinerande insekter som kan ha svårt att hitta föda i samhällen så skuggar de ut allt vattenliv i bäcken! Inga skräddare eller virvelbaggar vill leva där i total skugga.
Sen ang Orkidétjuvens bilder. Största hotet mot odlingslandskapet är utebliven hävd. Hade ängen slagits med lie eller brukats som hagmark åt några kor elelr får så hade mångfalden ökat då alla ogräs hade hållits tillbaka inkl hundkäx, skräppor och andra ogräs. Utebliven hävd + invasiva arter blir en snabb igenväxning och då degenererar floran ännu snabbare. Både balsamniner och slide verkar ganska störningskänsliga. Ser aldrig att de lyckas överleva i miljöer som klipps eller betas. Däremot utmed vägar, i raviner, branter, diken osv växer de ostört. Jättebalsaminen är nog svårast att bekämpa med sin aktiva fröspridning, det går ju inte att gå förbi dom ens utan att frön sprätter iväg.
--------------------
|