CITAT (Christa @ 20-09-2011, 14:32)

Intressant att din pojkvän har provat det jag föreslog. Det verkar ju faktiskt fungera. Som du skriver så märks det nog om tiggaren verkligen är hungrig.
Hur reagerade förresten den utländska tiggaren just när han fick maten?
Jag är så sällan i någon stad så jag har inte ställts inför problemet mer än någon enstaka gång och då haft bråttom till tåget.
Jag fick det beskrivet som att den utländska tiggaren såg förvirrad ut och inte visste vad han skulle göra. Så det var rätt tydligt att det inte var samma situation som för han i stockholm.
Det gör ju allt lite knepigare när det finns de hära som inte verkar vara hungriga. Men som många föreslår så kan man ju försöka hjälpa på andra sätt än att ge pengar. Åtminstone att man inte ger pengar direkt till tiggaren.
Men påståenden som att hemlösa visst kan få hjälp stämmer inte. Och det där med att missbruk är anledningen kan stämma till viss del, men en annan sanning är också att folk som blir hemlösa har större risk att fastna i missbruk. I vintras eller om det var året innan så var det rätt tufft för hemlösa, för det finns bara ett begränsat antal sovplatser till hemlösa här i stan och kommer det fler så blir de nekade sovplats, trots 20 minus.