CITAT (fuchian @ 18-06-2010, 17:21)

Jag har en självgående gräsklippare fr. Huskvarna. Vi har en laddstation dit den går och laddar sig innan den tar en ny sväng. Vi kallar våran för "gröna grodan", för den ser ut som en groda. Det man måste lägga, är dessa trådar lite utanför rabattkanten och det är små .... som hårnålar ... som man har att fästa tråden med. Den klipper alla våra etager i trädgården. Vi stänger av den på natten och det finns en kod till den så om någon skulle ta den, så väcks hela granskapet. Har inte hört att just denna går att stjäla. Vi har den undanskymt bakom huset vid sin laddstation. Maken brukar sätta igång den när han hämtar tidningen.
Man får inte låta gräset växa för långt, då tar den inte så bra. Lagom att ha på när någon är hemma, även hela dagen. Vi har, utan att skryta, den finaste gräsmattan enl. grannarna. visserligen dyr, men bra investering, vi har haft den nästan 10 år, byter knivar vid behov.
Den kommer inte kunna åka över din biluppfart, utan enbart på gräset, men det kanske kan du får råd i så fall ....Våran groda är det bästa som hänt! ... Hör av dig om fler frågor .... Fuchian ..
Vi har en Robomow, 53 cm klippbredd och det ag gillar skarpt med den är att den håller reda på vilken riktning de klippte åt, så den klipper i paralella stråk vilket är klart effektivare än den logiken som finns i de Huskvarna jag har sett, som klippen 1 meter och sen ändrar riktning.
Nackdelen är att den är rätt tung så är underlaget blött kan man få ställen, gärna längs kanten, där den kör fast. Även den är stöldsäkrad.
Robotarna funkar inte hellre speciellt bra om man har trånga passager. 2.5 m mellan kantkablarna var tumregeln för våran klippare, så tyvärr har jag en del av tomten där jag fortfarande klipper för hand.
Modelllen vi har är programmerbar med veckoprogram, men till vardags använder jag den mest så att jag kör ut den till den delen av gräsmattan som jag vill ha klippt och sätter igång den manuellt. Sen kan jag ägna mig åt nåt roligare, typ gå ut med hunden.
Våran heter förresten "Dobby"
Men tråden handlade om en budget på 5000 kr för en klippare, då kan robotarna kanske vara gränsfall även om de börjar bli vettigare i pris. Googla!
Innan vi köpte robot körde jag "handjagare" och det blir ju jättefint klippresultat med den typen klippare. Är man dessutom litet nojog och kör den varannan dag så kan man klippa även om det skulle vara litet fuktigt, utan att det blir tungt. Och man slipper lägga tid på att ränna runt i motionsspåret.