Så ett bestånd som inte fanns och numera täcker ett fd mindre ängsområde på mindre än 5 år sprids långsamt?
Nej rädslan är inte överdriven. det är snarare så att många är blinda för vad som pågår.
Jag ser dem överallt och jag blir sjuklig av att se att ingen bryr sig. Människor kan inte hantera växter, man glömmer plocka bort fröstängler, slänger kapslar och annat trädgårdsavfall i hög på andra sidan gatan eller i anslutning till naturmiljö. Människor flyttar arter höger och vänster över gränserna och kommer inte se problemen fören de har hänt. Detta är inget vi ska ta lätt på.
Sedan jag slutade som trädgårdsmästare och började jobba med invasiva arter, biosecurity, ekologisk restaurering etc så är jag allergisk mot allt som inte hör hemma inom gränserna och som har en möjlig tendens till att rymma eller sprida sig i naturen. Oavsett vart jag befinner mig,
Lätt för att nästan låta rasistisk, men Bevara Sveriges natur svensk!
Var just med om att banverket i Jönköping tog ner ett över 20 fullvuxna björkar och ekar i ett gammalt kulturlandskap och ersatte dem med amerikanska rönnbär. Det är jhu sjukt.! Nu är marken omkring helt vattensjuk.
Lyckades rädda några ekar dock.
De finns orsak varför arterna är upptagna av naturvårdsverket som invasiva, dvs just för att de är ett hot mot mångfalden. Det är ingen som har valt dem just för skojs skull.
Nåväl. Nu gällde tråden det iof slide...
Detta bestånd jättebalsmin är nytt för i år.
Balsamin_jkpg_fo__776_rsta_a__778_ret.jpg ( 228.57k )
Antal nedladdningar: 102Detta har funnits på plats i ca 5 år, klipps med ojämna mellanrum och kommer tillbaka.
balsamin_a__778_by4_a__778_r_gammalt_besta__778_nd.jpg ( 260.64k )
Antal nedladdningar: 84Här växte det bara kaveldun 2001. Nu bara några enstaka individer.
balsamin_torshag.jpg ( 259.47k )
Antal nedladdningar: 71
Redigerat av Orkidétjuven: 20-09-2011, 16:40