Vissa raser "ska" vara för feta på utställningar, tydligen mops också, annars har jag lagt märke till rottweiler och labrador medan azawak och liknade vinthundar ska vara för magra. Det är ju lite märkligt att det bedöms, det förändrar ju inte hunden i sig.
CITAT (Huset Elliot @ 19-09-2011, 10:20)

...När det gäller vita boxrar som är döva så har detta inget med uppfödarnas arbete att göra vad jag vet utan detta är ett anlag kopplat till färg. Raser med vitt har också problem med dövhet, detta gäller även exempelvis dalmatiner. Hos raser som boxer, bostonterrier m.fl. föds det ibland vita hundar utan att man som uppfödare har planerat detta. Det finns också letalanlag kopplat till färg, merle-färgen hos exempelvis collie eller harlekin-färgen hos grand danois har letalanlag och man kan alltså inte para två individer med denna färg. Lite kuriosa kanske...
Intressant, men inte bara som kuriosa tycker jag för vad jag har förstått så låter man bli att avla bort sånt i vissa fall, tänker på Rhodesian Rigdeback, visst är väl det ett letalanlag också, något med att ridgen kan vara kopplad till en söndrig ryggrad? Och långhåriga weimaraner ses som "fel" (fast de är så vansinnigt vackra, det borde inte vara några problem att sälja dem!), men samtidigt är de friskare på något sätt som jag inte kommer ihåg nu, borde man inte när man vet sånt använda fler långhåriga weimaraner i aveln och strunta i att de är långhåriga? Hälsan går väl före?