Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Regeringen gjorde sig av med gamla och sjuka, Vem blir förvånad?
          Anma
          Inlägg 21-09-2011, 15:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

"Regeringen gjorde sig av med gamla och sjuka
          När regeringskansliet skulle spara pengar sades 33 personer upp.
          Men det var inte sist in, först ut som gällde.
          I stället var det äldre, sjuka och fackligt aktiva medarbetare som sades upp, visar en genomgång som SVT:s Uppdrag granskning har gjort.

Lagen om anställningsskydd, LAS, är helig i svenskt arbetsliv. Så väl den socialdemokratiska som den nuvarande regeringen säger sig värna om spelreglerna på den svenska arbetsmarknaden.
          Men när det gäller regeringens egen personal är regeln sist in, först ut inte lika viktig. Det visar en granskning som SVT:s Uppdrag granskning har gjort.
          I samband med att ett sparpaket på 50 miljoner kronor klubbades igenom år 2009 sades 33 personer upp. Men det var inte i första hand de senast anställda som fick gå. I stället var de uppsagda i genomsnitt 53 år och hade arbetat inom regeringskansliet i 16 år. 13 av dem hade varit sjuka eller haft någon form av arbetshandikapp och flera av dem var fackligt aktiva, uppger Uppdrag granskning. Dessutom skulle ingen av dem ha sagts upp om arbetsgivaren följt LAS.
          "Avancerat sätt"
          Tvärtemot reglerna valde regeringskansliet att göra de så kallade turordningsgrupperna väldigt små. I vissa fall bestod gruppen av bara av en person, som då fick gå eftersom ingen annan i gruppen hade arbetat kortare tid.
          - Det här är ett mycket, mycket avancerat sätt att gå runt anställningsskyddslagen. Det skulle vara intressant att få en prövning i Arbetsdomstolen om regeringskansliet tillämpat samma metoder som det privata näringslivet, säger Kurt Junesjö, som är en av Sveriges främsta experter på arbetsrätt, till Uppdrag granskning.
          Ett exempel var på it- avdelningen med 50 anställda där en it-tekniker, som varit sjuk, placerades i gruppen "skrivarkoordinator". Där skulle en person sägas upp - han själv. Det trots 10 år på avdelningen och att 100 personer anställts efter honom.
          - Det är verkligen uppsägningar av personliga skäl man håller på med här, säger Kurt Junesjö till Uppdrag granskning.
          Enligt förvaltningschefen Anna-Karin Jatko har ledningen haft ett detaljerat omplaceringsarbete enligt avtal.
          - Inom ramen för den här omställningen har jag stor förståelse för att enskilda medarbetare har tyckt att det har varit väldigt svårt. Det är en väldigt blandad grupp medarbetare som vi tyvärr inte kunnat ha kvar. säger Jatko till Uppdrag granskning.
          Programmet sänds i SVT2 klockan 20.00 på onsdagen."

KÄLLA

Det är väl så här det ska vara här i samhället. Eller vad säger ni Alliansare?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anma
          Inlägg 21-09-2011, 16:02
          Länk hit: #2

Medlem

Jan, Jobbade du åt socialdemokraterna?

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 21-09-2011, 16:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

[quote name='Anma' date='21-09-2011, 17:02' post='1464784']
          Jan, Jobbade du åt socialdemokraterna?

Hej!
          Jag jobbade i en kommun som styrdes av socialdemokrater. De gillade inte att jag som huvudskyddsombud tyckte att kommunen skulle behandla sin personal på ett vettigt sätt.
          Jag har barn som jobbar i ett statligt verk och har på så sätt hört om statens bristande ansvar för sin personal under olika regeringar, även socialdemokratiska.

Ett stakt opolitistiskt fack är det enda som kan hjälpa arbetstagarna.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          andersen
          Inlägg 21-09-2011, 17:29
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Hej!
          Jag jobbade i en kommun som styrdes av socialdemokrater. De gillade inte att jag som huvudskyddsombud tyckte att kommunen skulle behandla sin personal på ett vettigt sätt.
          Jag har barn som jobbar i ett statligt verk och har på så sätt hört om statens bristande ansvar för sin personal under olika regeringar, även socialdemokratiska.

Ett stakt opolitistiskt fack är det enda som kan hjälpa arbetstagarna.
          MVH
          Jan Lindgren
          [/quote]

Ja Jan, att vara ett bra huvudskyddsombud är ju att vara en "vagel"i ögat på arbetsgivaren och det är många kamrater som har blivit utköpta pga det.

Men jag tycker tvärtom ang politiskt fack, det är viktigt att få politiskt samverkan mellan fack och socialdemokraterna, och det har ju format hela vårat samhälle.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-09-2011, 17:38
          Länk hit: #5

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (andersen @ 21-09-2011, 18:29) *
          Men jag tycker tvärtom ang politiskt fack, det är viktigt att få politiskt samverkan mellan fack och socialdemokraterna, och det har ju format hela vårat samhälle.

Hur många av de som har ett arbete var det som röstade på socialdemokraterna, var det 20%? Inte speciellt smart med täta band mellan sossarna och facken då, när arbetarna inte delar åsikter med sossarna? Vi ser ju att graden av fackanslutning minskar stadigt, och det finns en anledning.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-09-2011, 17:45
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 18:38) *
          Hur många av de som har ett arbete var det som röstade på socialdemokraterna, var det 20%? Inte speciellt smart med täta band mellan sossarna och facken då, när arbetarna inte delar åsikter med sossarna? Vi ser ju att graden av fackanslutning minskar stadigt, och det finns en anledning.

Det är för dyrt!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Red Top
          Inlägg 21-09-2011, 18:12
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (*Stintan* @ 21-09-2011, 18:45) *
          Det är för dyrt!

Och det kan vi tacka alliansen(moderaterna) för.

Egentligen är det ju inte själva fackföreningsavgiften som är hög. Det är a-kasseavgiften.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-09-2011, 18:23
          Länk hit: #8

Moderator

CITAT (Red Top @ 21-09-2011, 19:12) *
          Och det kan vi tacka alliansen(moderaterna) för.

Egentligen är det ju inte själva fackföreningsavgiften som är hög. Det är a-kasseavgiften.

Fast avgifterna är ju uppdelade nu för tiden, så man behöver bara betala det man vill ha.

När jag började nytt jobb för tre veckor sedan var det fyra personer som kom fram första dagen och frågade om jag var fackansluten. De hävdade att samtliga på företaget var anslutna, och det skulle bli en "mycket konstig situation" om jag stod utanför. Men jag står fast vid mitt fristående, mig har maffian inga hållhakar på naughty.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-09-2011, 18:26
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 19:23) *
          Fast avgifterna är ju uppdelade nu för tiden, så man behöver bara betala det man vill ha.

När jag började nytt jobb för tre veckor sedan var det fyra personer som kom fram första dagen och frågade om jag var fackansluten. De hävdade att samtliga på företaget var anslutna, och det skulle bli en "mycket konstig situation" om jag stod utanför. Men jag står fast vid mitt fristående, mig har maffian inga hållhakar på naughty.gif

Varför vara solidarisk, när man kan åka snålskjuts.. naughty.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-09-2011, 18:28
          Länk hit: #10

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 21-09-2011, 19:26) *
          Varför vara solidarisk, när man kan åka snålskjuts.. naughty.gif

Om alla löneförhandlade själv på egna bedrifter, så skulle lönesättningen vara rättvisare.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 21-09-2011, 18:45
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 19:28) *
          Om alla löneförhandlade själv på egna bedrifter, så skulle lönesättningen vara rättvisare.

Det kan du väl inte mena!!!!!!??????
          help.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-09-2011, 18:49
          Länk hit: #12

Moderator

CITAT (Eva i Skåne @ 21-09-2011, 19:45) *
          Det kan du väl inte mena!!!!!!??????
          help.gif

Jo, det är väll klart? Varför skall två personer ha samma lön om den ena uträttar dubbelt så mycket som den andra?

CITAT (Anma @ 21-09-2011, 19:45) *
          Ja, vi får väl hoppas på att du kan göra dig så pass oumbärlig så att det är någon annan som får sluta före dig denna gången då. Förslagsvis någon gammal och/eller sjuk.

Det har jag lyckats med förut, så det skall nog gå bra biggrin.gif

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 21-09-2011, 19:38
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 19:49) *
          Jo, det är väll klart? Varför skall två personer ha samma lön om den ena uträttar dubbelt så mycket som den andra?

Det finns inget lönesystem som blir helt rättvist, men jag ser hellre att någon åker snålskjuts på fackets förhandlingar än att man gynnar de bruna tungorna. fear.gif

Citera
          Gita
          Inlägg 22-09-2011, 18:10
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Eva i Skåne @ 21-09-2011, 20:38) *
          Det finns inget lönesystem som blir helt rättvist, men jag ser hellre att någon åker snålskjuts på fackets förhandlingar än att man gynnar de bruna tungorna. fear.gif

Fast visst ligger rött närmre brunt i färgskalan än vad blått gör!
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 22-09-2011, 18:20
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Gita @ 22-09-2011, 19:10) *
          Fast visst ligger rött närmre brunt i färgskalan än vad blått gör!
          Gita

Det där var L Å G T.

Skärpning, tack.

Edit: Bruna tungor finns i alla läger, oavsett partifärg.

Redigerat av Anma: 22-09-2011, 18:22

Citera
          Gita
          Inlägg 22-09-2011, 19:05
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Anma @ 22-09-2011, 19:20) *
          Det där var L Å G T.

Skärpning, tack.

Edit: Bruna tungor finns i alla läger, oavsett partifärg.

Men vad i all världen var lågt med det, ett konstaterande bara. Allt behöver faktiskt inte vara gravallvarligt, inte ens politik.
          Dessutom är blått så väldigt mycket snyggare än rött, jmf t.ex blå jeans med röda manchesterbrallor.
          Gita

CITAT (Anma @ 22-09-2011, 20:00) *
          Nja, nu var det inte jag som inkompetensförklarade regeringen, det kan du inte beskylla mig för - De gör sitt jobb skitbra, precis som förväntat av en blå regering faktiskt. Ökade klyftor, försämrad arbetstrygghet, A-kassa som är rena skämtet, en sjukkassa att skämmas över... osv. Den biten där de faktiskt misslyckats med är ju arbetslinjen. Helt klart. Det är bara att titta på statistiken. jo, fler misslyckaden, deras löfte om minskad utanförskap. Just det. Och förtidspensioneringen av unga som faktiskt ökat med 37%.
          Ok, jag inkompetensförklarar dem lite då. Erkänner

det är stor skillnad på att inkompetensförklara en regering och inkompetensförklara en meningsmotståndare, är det inte det du alltid tjatar om? Vem ger dig rätten att göra det mot mig kan man ju undra?

Ursäkta,det blev visst lite fel. Min replik var avsedd inte avsedd för dig. Vet inte hur det gick till att den hamnade så, tangentsnubbel kanske. Men i sak, på rätt plats så står jag för den
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 22-09-2011, 19:08
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Gita @ 22-09-2011, 20:02) *
          Men vad i all världen var lågt med det, ett konstaterande bara. Allt behöver faktiskt inte vara gravallvarligt, inte ens politik.
          Dessutom är blått så väldigt mycket snyggare än rött, jmf t.ex blå jeans med röda manchesterbrallor.
          Gita

Du tjatar alltid om att man inte ska underskatta sina meningsmotståndare för det visar på att man själv har låg kompetens. Alltså visar du nu att du har just det. Ajaj, det är dumt att bita sig själv i häcken.

Så. Nu slutar jag med det här larvet för i kväll. Ha en fantastiskt givande debatt med någon annan kompetent meningsmotståndare.
          Ajöken.

Citera
          Gita
          Inlägg 22-09-2011, 19:15
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Anma @ 22-09-2011, 20:08) *
          Du tjatar alltid om att man inte ska underskatta sina meningsmotståndare för det visar på att man själv har låg kompetens. Alltså visar du nu att du har just det. Ajaj, det är dumt att bita sig själv i häcken.

Så. Nu slutar jag med det här larvet för i kväll. Ha en fantastiskt givande debatt med någon annan kompetent meningsmotståndare.
          Ajöken.

Ajaj, livet måste bli trist när man inte förstår/accepterar ett skämt.
          Men allvarligt, blå jeans är faktiskt snyggare än röda manchesterbrallor, eller hur?
          Gita
          P.s En hel del skribenter här har en ganska sund inställning tycker jag, dvs de ser att just politik är i mångt och mycket en fråga om tyckande och värderingar, inte rätt eller fel, goda eller onda utan olika åsikter bara.Och de flesta går faktiskt inte i taket över ett skämt om färgen på brallorna, inte heller inkompentensförklarar de dem med andra värderingar.
          Sov gott du också!
          Gita

Redigerat av Gita: 22-09-2011, 20:16

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-09-2011, 19:26
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 22-09-2011, 20:15) *
          Ajaj, livet måste bli trist när man inte förstår/accepterar ett skämt.
          Men allvarligt, blå jeans är faktiskt snyggare än röda mqnchesterbrallor, eller hur?
          Gita

Näää!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

Inlägg i den här tråden
          Anma   Regeringen gjorde sig av med gamla och sjuka   21-09-2011, 15:21
          Jan Lindgren   Hej! Det här sättet att hantera personal har v...   21-09-2011, 15:59
          smuleborg   Hej! Det här sättet att hantera personal har v...   22-09-2011, 18:46
          smuleborg   Håller med Jan Lindgren här. Min erfarenhet är att...   22-09-2011, 20:56
          Huggorm   Det är för dyrt! Ja, det är inte mycket värde ...   21-09-2011, 17:53
          andersen   Ja, det är inte mycket värde man får för den kostn...   21-09-2011, 18:12
          andersen   Men vad i all världen var lågt med det, ett konsta...   22-09-2011, 19:08
          Gita   Näää! Jooooo! Visst är smaken som baken......   22-09-2011, 20:55
          *Stintan*   Jooooo! Visst är smaken som baken.....men röda...   22-09-2011, 21:05
          Cacki   [color=#ADD8E6]Men vad i all världen var lågt med ...   22-09-2011, 22:13
          andersen   Fast avgifterna är ju uppdelade nu för tiden, så m...   21-09-2011, 18:28
          Huggorm   Det är väl självklart att det blir en konstig situ...   21-09-2011, 18:31
          Gita   Och det kan vi tacka alliansen(moderaterna) för. ...   21-09-2011, 19:14
          Anma   Det där är inte riktigt sant, oftast är fackföreni...   21-09-2011, 19:16
          Huggorm   Tidigare var A-kassan 80 kr/mån, innan alliansens ...   21-09-2011, 19:17
          andersen   Hur många av de som har ett arbete var det som rös...   21-09-2011, 18:00
          Eva i Skåne   det gäller att vi ställer upp till kamp mot den hä...   21-09-2011, 18:42
          Huggorm   Alla som haft ett jobb vet att folk är olika engag...   21-09-2011, 16:50
          gnon49   Är dom inte fackanslutna på regeringskansliet elle...   21-09-2011, 16:52
          Huggorm   Är dom inte fackanslutna på regeringskansliet elle...   21-09-2011, 17:06
          andersen   Och generellt är chansen för fackanslutning större...   21-09-2011, 17:20
          Red Top   Det hävdas ju att vissa avskedades just på grund a...   21-09-2011, 17:24
          Anma   Ja, solidaritet är ju något fult och äckligt och g...   21-09-2011, 18:39
          Huggorm   Men du är ju för låga löner. Var nöjd, gosse. Grat...   21-09-2011, 18:42
          Anma   Tack för grattiset, tror det är tredje jobbet jag ...   21-09-2011, 18:45
          gnon49   Facken behövs. Synd bara att facken i LO inte kan ...   21-09-2011, 20:01
          Red Top   Facken behövs. Synd bara att facken i LO inte kan ...   21-09-2011, 22:41
          Gita   A-kassan sorterar redan nu under staten, så det sk...   22-09-2011, 09:47
          Red Top   Det är väl helt rimligt, det kallas ju arbetslöshe...   22-09-2011, 10:19
          herkules   mera skit från allianspajasarna: http://www.etc.se...   21-09-2011, 23:01
          Anma   Nu är den där Katrine Kielos i farten igen. Jag tr...   22-09-2011, 10:20
          herkules   billigare att gå på restaurang istället för 100 k...   22-09-2011, 10:26
          xlxl67   Kan någon föklara varför man sänker restaurangmoms...   22-09-2011, 10:46
          herkules   Kan någon föklara varför man sänker restaurangmoms...   22-09-2011, 10:50
          Gita   erfarenheter från andra länder säger att det skapa...   22-09-2011, 12:19
          Anma   Inte riktigt sant, beror lite på hur man läser. Sa...   22-09-2011, 12:37
          Gita   Källa på det där? Förmodligen samma som du, dvs. v...   22-09-2011, 15:37
          *Stintan*   Inte riktigt sant, beror lite på hur man läser. Sa...   22-09-2011, 13:08
          Gita   erfarenheter från andra länder säger att det skapa...   22-09-2011, 18:31
          Anma   Är du verkligen säker på att du är kompetent nog f...   22-09-2011, 18:36
          Gita   Första stycket, ja, vi har hört det förr, att du t...   22-09-2011, 18:53
          Anma   En tidsfråga? Tja, Reinfeldt är ju inne på sin and...   22-09-2011, 19:00
          *Stintan*   Är du verkligen säker på att du är kompetent nog f...   22-09-2011, 19:08
          xlxl67   erfarenheter från andra länder säger att det skapa...   22-09-2011, 10:53
          gnon49   Fas 3 har väl alltid funnits, fast under annat nam...   22-09-2011, 11:34
          herkules   förbättringarna i sjukförsäkringen verkar borgarre...   22-09-2011, 11:51
          herkules   klart det är sant, eventuell vinst som skulle kunn...   22-09-2011, 12:59
          Jubbe063   Sänkt moms kostar ca 5,4 miljarder per år. Regerin...   22-09-2011, 13:07
          Gita   Sänkt moms kostar ca 5,4 miljarder per år. Regerin...   22-09-2011, 15:55
          Jubbe063   Fast tänk om det precis som rut-avdraget ger flerd...   22-09-2011, 16:06
          Huggorm   I fallet pensionärer skulle färre behöva extra bid...   22-09-2011, 16:09
          Jubbe063   Visst, men det överkonsumeras redan så det känns i...   22-09-2011, 16:21
          *Stintan*   Visst, men det överkonsumeras redan så det känns i...   22-09-2011, 16:23
          *Stintan*   Varför kan man inte tänka sig att gynna företag so...   22-09-2011, 16:21
          Gita   Du svarade inte på min fråga! Jag tyckte nog a...   22-09-2011, 18:00
          *Stintan*   Jag tyckte nog att jag svarade. Visserligen med en...   22-09-2011, 18:26
          herkules   http://mobil.aftonbladet.se/senastenytt/tt...icle1...   22-09-2011, 15:43
          Huggorm   http://mobil.aftonbladet.se/senastenytt/tt...icle1...   22-09-2011, 15:48
          Huggorm   Konsumtion av tjänster borde vara det vi strävar e...   22-09-2011, 16:36
          gnon49   Konsumtion av tjänster borde vara det vi strävar e...   22-09-2011, 17:40
          malarmaster   tänk att du har ett företag med x antal anställda,...   22-09-2011, 17:34
          Anma   Man borde sänka momsen på mat i första hand. Det k...   22-09-2011, 17:40
          xlxl67   Man borde sänka momsen på mat i första hand. Det k...   22-09-2011, 18:46
          Anma   Håller med helt! Sedan undrar jag lite över ...   22-09-2011, 18:53
          smuleborg   Man borde sänka momsen på mat i första hand. Det k...   22-09-2011, 18:52
          Gita   "Regeringen gjorde sig av med gamla och sjuka...   22-09-2011, 18:16
          andersen   Fast att kompetens måste ha företräde framför anst...   22-09-2011, 18:27
          Huggorm   Men Gita borde inte lång anställningstid med atuom...   22-09-2011, 18:33
          Gita   Men Gita borde inte lång anställningstid med atuom...   22-09-2011, 18:41
          Gossen Ruda   Beträffande stödet för Reinfeldt och övriga regeri...   22-09-2011, 19:25
          Huggorm   Beträffande stödet för Reinfeldt och övriga regeri...   22-09-2011, 19:36
          gnon49   Ryktet säger att Reinfeldt kommer avgå 2013, för a...   22-09-2011, 21:06
          Red Top   Varför skulle han avgå? En av få partiledare som s...   22-09-2011, 22:29
          Gita   Det snackas inom partiet om att byta ut Reinfeldt ...   23-09-2011, 05:59
          Gita   Beträffande stödet för Reinfeldt och övriga regeri...   22-09-2011, 20:50
          Gossen Ruda   Vilken märklig historiebeskrivning, moderaterna gi...   22-09-2011, 21:04
          smuleborg   Borg känns trött. Bildt borde känna sig trött (han...   22-09-2011, 20:02
          herkules   klart som fan att de är inkompetenta när de inte e...   22-09-2011, 21:01
          Gita   tröttsamma människa. Ja, att "oliktänkare...   23-09-2011, 07:45
          smuleborg   Nu halkar jag också ur tråden. SD har, framför all...   22-09-2011, 21:13
          herkules   Nu halkar jag också ur tråden. SD har, framför all...   23-09-2011, 07:37
          herkules   nu har ju reinfeldt dementerat uppgifterna om att ...   23-09-2011, 07:32
          2 sidor V   1 2 >

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 06:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon