CITAT (Jan Lindgren @ 23-09-2011, 10:05)

Hej Anders!
Du vet allså lika lite som jag om parkslide är bra för biologisk mångfald eller ej. Jag vet bara att tambin och många insekter gillar parkslide. Att parkslide påverkar biologisk mångfald negativt tvivlar jag på. Parkslide behöver mänsklig hjälp för att sprida sig. Om man inte sköter öppna marker så växer de snabbt igen. Jag tycker att det är skönt att ha några kvadrat parkslide på mina marker istället för gran och björkssly. Hos mig är parkslidet en tillgång och skulle det bli för mycket tar jag bara bort en del.
MVH
Jan Lindgren
Det är lite läskigt att du tänker som du gör. Det är just mänsklig hjälp den får genom att du låter den vara kvar, och i framtiden, låt oss säga att 100 år när nästa person som äger din tomt inte vill ha den där och dumpar avfallet i närliggande mark i brist på kunskap. Vilket kanske innehåller både rotfragment och frön. Det är så trädgårdväxter blir rymlingar och sprids utanför tomtgränsen.
Var lite förutseende.
@ Amaira Invasiva arter är i dagsläget globalt sett största orsaken till andra arters utdöenden och minskning! I Sverige har vi väl varit mer eller mindre skyddade just pga av klimatet, men i takt med det ändras och fler av våra introduktioner, så kommer detta att ändras.
Bättre att ta tag i problemen innan de blir omöjliga att förhindra.
-------------------------------------------------------------------------------
Är sly ett problem så får vi se till att arbeta med det och hålla markerna aktivt öppna. Inte ta genvägar och låta invasiva arter ta över så vi kan ligga på latsidan. Skärpning
Den här ignoransen hos människor stör mig ngt så otroligt... De tror de är opåverkade och berörs inte, det händer inte i min trädgård osv.....
Redigerat av Orkidétjuven: 23-09-2011, 10:34