Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Australiensiska växter till Sverige?, Vad kan man ta med hem???
          KRT
          Inlägg 24-09-2011, 19:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag har förmånen att jag få tillbringa 5 veckor i Melbourne i vinter och som den trädgårdsnörd jag är funderar jag på om det finns några roliga växter jag kan ta med hem därifrån som kanske kan klara sig i trädgården här hemma.
          Har läst att det finns arter av Eukalyptus som ska klara ner mot minus 25, kan det stämma? Rent logiskt sett finns det ju berg i Australien, där klimatet förmodligen är ganska likt vårt - så omöjligt är det väl inte eller?

Jag är mycket förtjust i exotiska och lite udda växter, trädormbunke står högt på "vill ha"-listan, men det är väl en omöjlig dröm? Någon annat kul som någon kan rekommendera?

Till sist, jag antar att det inte bara är att packa ner en planta i resväskan utan man får väl ta med frö? Någon som vet mer sepcifikt vad som gäller eller är det bara att börja lusläsa Jordbruksverkets hemsida *suck*?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          KRT
          Inlägg 24-09-2011, 19:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag LOVAR att inte ta med björkfrön eller något lika hemskt till Melbourne smile.gif Men det är intressant som du säger, Australien har väl knappast varit täckt med is som Europa och nordamerika?

Har du några bra tips på perenner? Jag gillar allt som växer, och återkommer (anueller är däremot ingen favorit) år efter år, behöver inte vara vedartat....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 12:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon