Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Självförsörjande grönsaksrestaurang
          Aron
          Inlägg 23-09-2011, 15:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 6 959

Jag har i en skoluppgift tagit på mig att utforma en restaurang centralt mitt i en storstad på kring 2000-3000 kvadratmeter fördelade på fem våningar som ska vara helt självförsörjande. Det enda som får tillföras byggnaden är el, vatten, sol, luft och arbetskraft. Ingen näring eller liknande får föras in. Min tanke är att odla allt som serveras i restaurangen och använda det biologiska avfallet till näring till växterna.

Jag har tänkt mig att använda mig till stor del av hydroponiska och eventuellt aquaponiska system.

Tror ni att det är möjligt?
          Producerar växterna tillräckligt med avfall?
          Vilka växter är att föredra och vilka ska man undvika i ett sådant här scenario?

Notera att diskussionen är helt teoretisk och att inga ekonomiska begränsningar finns.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Aron
          Inlägg 24-09-2011, 16:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 6 959

Att blanda in smådjur som fiskar och höns har jag funderat en hel del på, men de kräver för stor del näring i förhållande till vad man får ut. Grovt räknat går endast 10% vidare till nästa steg i näringskedjan så för 1 kg fisk krävs 10 kg smådjur och för det krävs 100 kg alger och för att odla 100 kg alger krävs massor av näring. Näring som jag måste ta från förmultnade plantor. Det är helt enkelt för oekonomiskt.

spacepingo: Jo, men det är ju inte 100% av potatisen som är uppbyggd av näringen den tar upp via rötterna. Plantan tar ju även upp näring och byggmaterial från solen och luften, som ju ständigt fylls på eftersom systemet inte är helt slutet. Frågan är hur stor del som faktiskt kommer via rötterna och om näringen från de förmultnade plantorna räcker. Det måste ju bara finnas forskning och siffror på detta kan man tycka.

Att använda sig av toalettavfall är frestande eftersom det innehåller så mycket näring, men risken är att gästerna tycker att det är alldeles för osmakligt även om det ju i princip är lika äckligt att äta grönsaker gödslade med hönsbajs smile.gif

Citera
          spacepingo
          Inlägg 24-09-2011, 20:03
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 299
          Medlem nr: 14 665

CITAT (Aron @ 24-09-2011, 17:41) *
          spacepingo: Jo, men det är ju inte 100% av potatisen som är uppbyggd av näringen den tar upp via rötterna. Plantan tar ju även upp näring och byggmaterial från solen och luften, som ju ständigt fylls på eftersom systemet inte är helt slutet. Frågan är hur stor del som faktiskt kommer via rötterna och om näringen från de förmultnade plantorna räcker. Det måste ju bara finnas forskning och siffror på detta kan man tycka.

Så sant. Ärtväxter borde ju vara ett måste då de kan fixera kväve från luften i sina rötter. Det svåra blir att tillföra andra ämnen som inte kommer via luften. Kan fosfor och kalium komma via luften??

Jag kom att tänka på att jag var på studiebesök på en folkhögskola för typ tio är sedan där man hade helt biologisk rening av avloppsvattnet. man lät flytväxter växa i vissa tankar och skördade dem sedan och komposterade. Man odlade även tomater och ndra grönsaker genom att låta deras rötter bada i avloppsvattnet. DEn låg utanför Trosa och jag tror den hette stensund eller nåt liknande.

CITAT (Aron @ 24-09-2011, 17:41) *
          Att använda sig av toalettavfall är frestande eftersom det innehåller så mycket näring, men risken är att gästerna tycker att det är alldeles för osmakligt även om det ju i princip är lika äckligt att äta grönsaker gödslade med hönsbajs smile.gif

Folk är så kinkiga tongue.gif

--------------------
          Mimmi

Odlar i gränslandet mellan zon 2, 3 och 4

Citera

Inlägg i den här tråden
          Aron   Självförsörjande grönsaksrestaurang   23-09-2011, 15:41
          eugenia   Ja ,det var ju roligt, rent hypotetiskt. Är det tä...   23-09-2011, 19:00
          spacepingo   Ja ,det var ju roligt, rent hypotetiskt. Är det tä...   23-09-2011, 19:55
          Bassam   Hej Det är min dröm men Du kan ha några akvarium...   23-09-2011, 19:51
          spacepingo   Med risk för att vara en glädjedödare men ju mer j...   23-09-2011, 20:12
          RB9310   Folk är så kinkiga :P Haha ja men inte jag. Försö...   24-09-2011, 22:26
          Bassam   Det Man kan inte få någon gratis . det är naturl...   24-09-2011, 19:21
          Aron   Givetvis får man ingenting gratis, men det finns n...   24-09-2011, 19:40
          Peztis   Är frågan hypotetisk eller är det något som ska om...   25-09-2011, 17:26
          Aron   Frågan är helt hypotetisk och det är starten på mi...   25-09-2011, 18:36
          wakeman   Kolla in National Geographics serie Doomsday Prepp...   25-09-2011, 21:46
          larkdjur   Såvitt jag vet är det bara de kvävefixerande växte...   26-09-2011, 10:57
          KatteLatte   Det du skall ha är ett nästan slutet system. Du h...   26-09-2011, 12:52
          spacepingo   ... så antar jag att frågan om hurvida en resturan...   26-09-2011, 19:09
          Aron   Ni har rätt. Att återvinna toalettavfall är ett må...   28-09-2011, 18:38
          katah   Vi är många här som gödslar ständigt våra grönsake...   18-10-2011, 21:32

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 16:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon