CITAT (Aron @ 24-09-2011, 17:41)

spacepingo: Jo, men det är ju inte 100% av potatisen som är uppbyggd av näringen den tar upp via rötterna. Plantan tar ju även upp näring och byggmaterial från solen och luften, som ju ständigt fylls på eftersom systemet inte är helt slutet. Frågan är hur stor del som faktiskt kommer via rötterna och om näringen från de förmultnade plantorna räcker. Det måste ju bara finnas forskning och siffror på detta kan man tycka.
Så sant. Ärtväxter borde ju vara ett måste då de kan fixera kväve från luften i sina rötter. Det svåra blir att tillföra andra ämnen som inte kommer via luften. Kan fosfor och kalium komma via luften??
Jag kom att tänka på att jag var på studiebesök på en folkhögskola för typ tio är sedan där man hade helt biologisk rening av avloppsvattnet. man lät flytväxter växa i vissa tankar och skördade dem sedan och komposterade. Man odlade även tomater och ndra grönsaker genom att låta deras rötter bada i avloppsvattnet. DEn låg utanför Trosa och jag tror den hette stensund eller nåt liknande.
CITAT (Aron @ 24-09-2011, 17:41)

Att använda sig av toalettavfall är frestande eftersom det innehåller så mycket näring, men risken är att gästerna tycker att det är alldeles för osmakligt även om det ju i princip är lika äckligt att äta grönsaker gödslade med hönsbajs

Folk är så kinkiga