CITAT (Jan Lindgren @ 23-09-2011, 19:05)

Hej!
Jag har full förståelse för att gröna biologer försöker hitta på jobb på naturvårdsverket. Det är inte lätt för ungdomar som lurats att läsa grön biologi på universitetet. Arbetsmarknaden är obefintlig. Enstaka projektjobb dyker upp ibland men då får man var beredd att flytta ofta. Min kompis har en sådan värdelös utbildning.
När jag för 35 år sedan flyttade hit så var parksliden ca 2 kvadratmeter stor. Idag är den med hjälp av stora maskiner ca 25 kvadratmeter. Den blir inte mycket större för lövslyet stoppar den. Knappast någon besvärlig art.
Jag kollade en koloni snöbär idag. för 35 år sedan var den ca 5 kvadratmeter, idag ca 10 kvadratmeter. Föga troligt att den tränger ut någon sällsynt art.
Den lilla blekbalsaminen är ett trist ogräs men kan knappast kallas invasiv.
MVH
Jan Lindgren
Hur kom arbetsmarknaden för gröna biologer in i den här diskussionen ...?
Får jag fråga vad du lurats att läsa som är så allvetande och kategorisk i frågan om "miljönissarnas" (citat från dig) värdelöshet Jan?
När det gäller snöbär så tror jag inte heller att den kommer att bli något stort problem - såvida inte klimatet förändras så att den gynnas av det. Parkslide är lite värre men också den sprider sig mest med rotskott och då blir problemet inte lika stort som med en fröspridd växt. Fast problemet med invasiva arter är ju inte isolerat till bara de enskilda arterna utan det värsta är att den samlade effekten av alla arter tillsammans blir värre än summan av de enskilda arterna. Dessutom är en art oftast inget problem till att börja med men när populationen blivit tillräckligt stor kan den börja sprida sig ohämmat. Så vilken art som i framtiden kommer att bli besvärlig är svårt att sia om om man inte kan snegla på utvecklingen i andra länder där det gått längre. Apropå igenväxning av tidigare hävdade marker: flera av de invasiva arterna, t ex gullris, lupin och jättebalsamin, bidrar till att tidigare öppna hävdade marker växer igen snabbare. Om parksliden får större utbredning får den också samma effekt.