CITAT (Anders zon 1 @ 24-09-2011, 23:28)

Hur kom arbetsmarknaden för gröna biologer in i den här diskussionen ...?
Får jag fråga vad du lurats att läsa som är så allvetande och kategorisk i frågan om "miljönissarnas" (citat från dig) värdelöshet Jan?
När det gäller snöbär så tror jag inte heller att den kommer att bli något stort problem - såvida inte klimatet förändras så att den gynnas av det. Parkslide är lite värre men också den sprider sig mest med rotskott och då blir problemet inte lika stort som med en fröspridd växt. Fast problemet med invasiva arter är ju inte isolerat till bara de enskilda arterna utan det värsta är att den samlade effekten av alla arter tillsammans blir värre än summan av de enskilda arterna. Dessutom är en art oftast inget problem till att börja med men när populationen blivit tillräckligt stor kan den börja sprida sig ohämmat. Så vilken art som i framtiden kommer att bli besvärlig är svårt att sia om om man inte kan snegla på utvecklingen i andra länder där det gått längre. Apropå igenväxning av tidigare hävdade marker: flera av de invasiva arterna, t ex gullris, lupin och jättebalsamin, bidrar till att tidigare öppna hävdade marker växer igen snabbare. Om parksliden får större utbredning får den också samma effekt.
om inte öppna hävdade marker sköts växer de igen oavsett,möjligt att parkslide eller något annat "invasivt"kommer men i slutändan tar träden över,björk o gran brukar vara först.ser i min omgivning hur tidigare hagar med örter o hassel,hagtorn nu är borta o det redan efter 10 år,nu övertagna av gran o björk.just gran är i mina ögon det värsta ogräset i sverige,men kommersielt viktig.
diskussionen bör ju föras om hur vi håller landskapet öppet,hur göra för att det skall gå. Ulf