[quote name='*Stintan*' date='25-09-2011, 17:15' post='1466335'] Verkar vara mest herrarna på forumet som helt tycks sakna humanitär känsla. Undrar vad det beror på? Taskig uppväxt eller vad har ni att skylla på? [/quote tror inte någon kan anklaga mig för att sakna en humanitär insikt.mer än en gång har jag gett bort min sista krona för att hjälpa en medmänniska. men man måste vara realist,dvs vi har ett regelverk att följa,skall vi bortse från det kommer vi att översvämmas av folk från hela världen. ett land har ansvar för sina medborgare,oavsett hur fattigt det är.ömkande fall kan du hitta i varje fall som avslås,alla har sina skäl för att stanna. men har du inte flyktingstatus skall du inte beviljas tillstånd ,oavsett hälsoillstånd o ålder. sällskapade en tid med en tjej från just ukraina o vet lite om hur landet är,hon kom hit inte som flykting utan som arbetskraft,välutbildad sköterska,lärde sig flytande svenska på 3månader o jobb fick hon omedelbart.lämnade en 10-årig son i kiev för att söka sig en framtid här,hon försörjer nu sina föräldrar o son på sin svenska lön,jobb finns i ukraina men lönen går inte att leva på. framtiden för den 91-åriga damen är tyvärr svart,hon hamnar förmodligen på ett fattighus o kommer att tyna bort. enda chansen är att hennes anhöriga här skickar ner pengar till ett äldreboende så hon åtminstone får det någorlunda drägligt. men min ståndpunkt att varje land måste ta hand om sina medborgare viker jag inte på. Ulf
|