CITAT (malarmaster @ 25-09-2011, 10:19)

om inte öppna hävdade marker sköts växer de igen oavsett,möjligt att parkslide eller något annat "invasivt"kommer men i slutändan tar träden över,björk o gran brukar vara först.ser i min omgivning hur tidigare hagar med örter o hassel,hagtorn nu är borta o det redan efter 10 år,nu övertagna av gran o björk.just gran är i mina ögon det värsta ogräset i sverige,men kommersielt viktig.
diskussionen bör ju föras om hur vi håller landskapet öppet,hur göra för att det skall gå. Ulf
Jo det har du helt rätt i. I princip alla öppna marker nedanför fjällen växer ju igen om de inte sköts. Det är sorgligt att se hur marker som hävdats och hållits öppna under 100-tals, kanske 1000-tals år, växer igen. Ett jättestort problem som jag inte tror det finns någon enkel lösning på eftersom det beror på så många olika saker.
Min poäng vad dock att de invasiva främmande arterna är en ytterligare belastning på ett redan skadat landskap. De kan förstöra övergivna marker snabbare genom att effektivt tränga undan den naturliga vegetationen. I slutändan kommer som sagt träden in och tar över men en "vanlig" ängsmark utan en massa invasiva arter kan behålla mycket av sina värden länge efter det att hävden upphört och kan många gånger restaureras om igenväxningen inte gått alltför långt. Kommer det däremot in invasiva främmande arter förlora marken värdena betydligt snabbare. Dessutom är kan en del av de invasiva arterna också invadera skötta marker, t ex lupiner i vägkanter där dom tränger undan inhemska ängsväxter som numera inte har så många andra ställen att leva på än i vägkanternas slåtterängsliknande miljöer.