CITAT (fvd @ 03-10-2011, 11:00)

Ditt svar gör mig upprörd. Jag har en katastrof i min trädgård och jag är inte ensam om det. Jag har inget emot djur av alla slag tvärtom vill jag att de skall finnas i min trädgård och jag är definitivt ingen hysterisk person. Saken är den att jag kämpar hårt för att kunna behålla min trädgård. Förra året kröp jag omkring och rullade av av så mycket jag kunde av min uppätna gräsmatta och plockade upp över 2000 larver: Jag körde tio lass till tippen det var en bråkdel av den gräsmattan. Jag vattnade sedan med nematoder både på våren och hösten . Sedan sådde jag ny gräsmatta som också var uppäten i år. Jag har en till gräsmatta till som trots att jag vattnat den också med nematoder också är uppäten. Jag körde bort även halva den gräsmattan i år sedan orkade jag inte mer. Min fråga till dig är vad tycker du att jag skall göra har du någon lösning ? Både jag och mina grannar tar gärna emot all hjälp vi kan få.
Det var inte min mening att göra dig upprörd alls. Men när jag läser så många inlägg om det ena och det andra i insektsväg eller liknande som "besvärar människor så blir jag lätt trött. Missförstå mig rätt nu. Vad för skada har du upptäckt att larverna gör? För min erfarenhet av dessa, och jag har Melolontha melolontha, ollonborren och en till (guldaktig) och dessa stormtrivs hos mig, men jag har inget problem med dom, annat än att skatorna hackar i marken och käkar upp dom. O det är ju bara ett plus, att de käkar upp dom alltså. Inga växter dör hos mig. Men, man kan alltid jordförbättra marken, ordentligt, se till att jorden är lerhaltig. Men då kan det bli svårigheter att gräva och plantera istället, och för mycket lera försvårar för växternas rötter. Mina slänter, där baggarna håller till, är det delvis berg under och resten väldränerat, torrt med andra ord. Där trivs baggarna. Som fisken i vattnet.