Ok då förstår jag varför du svarar som du gör Jag blev lättad eftersom jag har uppfattat dig som en trevlig och kunnig person och har haft en massa nytta av dina inlägg. Jag måste helt enkelt förklara det här bättre. Det är så vanligt i Halland där jag bor så jag möter dagligdags människor som har de här problemet. Jag skulle inte heller bry mig om larverna om det var som hos dig. Dock är det så att pingborrarna äter bara gräsmatterötter de gör ingen åverkan alls på växterna i rabatterna. Jag har sammanlagt 500 m2 gräsmatta som till stor del är stendöd. Hela gräsmattan sitter lös, så jag kryper runt och rullar av den för hand. Vi bor på sandjord här och det älskar dom, hittills har jag plockat upp drygt 4000. Det slutar alltid på samma sätt, gräsmattorna dör och fåglarna äter upp larverna. Innan hade jag helt ogräsfria gräsmattor utan mossa, enligt Bionema gillar de det också. Som sista åtgärd för i år körde jag vertikalskärare på djupaste läget på de delarna som jag inte skalat av och hoppas att jag hade ihjäl några fler. Till nästa år är det bara att fortsätta och jobba. Om jag hade haft råd hade jag lejt en grävskopa.
--------------------
Zon 1
|