Hej vi har samma problem där vi bor. Många av grannarnas och vår egen gräsmatta käkas upp och det som inte blir uppätet av larverna tar skator och kråkor hand om. De hackar upp mest där det är mossa och näringsfattigt. Hela tomten är solig, jorden väldränerad eftersom det är gammal sjöbotten under. Vi lade märke till att de svärmade under 1-2 veckor i juni och bara när solen gassade och det var torrt.
Jag har frågat mig fram och fått tips om nematoder samt att sätta på vattensprinklern där och när de svärmar under dagen. Jag ska också testa att sköta gräsmattan ordentligt enligt tips från experten Jankov. Då kanske fåglarna inte luckrar upp den så hemskt.
Grannar stannar och kommenterar katastrofen och en dag så sa en granne att han hade haft stora problem med larverna men att de plötsligt försvunnit och att han inte förstod varför. Givetvis för att de gottar sig i vår gräsmatta!!!!
Han hade hört andra grannar som berättat om effektiv behandling med "Myrr" och vatten blandat. Frågan är hur nyttigt det är? Och dyrt! kanske också tar kål på allt i insektsväg.
Vi flyttade in i somras så jag har inte gett upp än men ska hämta kraft och spara pengar så jag kan satsa ordentligt till våren.
|