Jag fick tre olika faktablad från Bionema om olika sorters borrar som skrivits av SLU. Jag läste där att pingborre svärmar i slutet av juni och i början av juli (larverna är 30 mm skalbaggen 14-20 mm) men så fanns det en sorts pingborre till beskriven som heter mörk pingborre el dagpingborre som svärmar på dagen. om ollonborre stod det att den svärmar i maj juni att larverna är 40-50 mm och skalbaggen 22-30 hur det nu går till. Trädgårdsborrens beskrivning var att skalbaggen är 8-12 mm och grön/blåsvart och svärmar på dagen och den åt allt möjligt.. Själv trodde jag ju länge att det var ollonborrar men bionema säger att det är pingborrar, Jag känner mig inte helt säker men lutar åt att det sistnämnda är rätt i alla fall. Jag skickade ju upp en skalbagge till Bionema som landade på min spis 30 juni klockan tolv på natten storleken 14-20 stämmer och den var inte spetsig baktill och beskrivningen av färg och längsgående ribbor stämmer men däremot tyckte jag inte att den var hårig men det syntes i mikroskop.,Vad det gäller längden på mina största larver så är de längre än trettio så där är det jämt lopp mellan ollonborre och pingborre. Trädgårdsborre går bort för att skalbaggen är mycket mindre ser inte alls ut som den jag fångade. Problemet är att det saknas beskrivning av trädgårdsorrens larver och att man skiljer på ollonborrens och pingborrens larver med hjälp av storlek. Jag har tre storlekar på mina 3mm-40 mm utseendet är precis som på bilden i den här tråden.
--------------------
Zon 1
|