CITAT (AndreasBK @ 21-10-2004, 22:53)
Hm, jag tror faktiskt inte att du sköter gräsmattan tillräckligt bra om du har dessa ogräs i den.
sköter o sköter......
Dessa ogräs har funnits där från början. Jag har gjort försök att utrota dom, i alla fall kirsen o knölklockan (kvickroten är ju ett gräs som alla andra). Till och med kört med Stroller, vilket enbart fick till resultat att mina vackra tusenskönor strök med medan ogräsen obehindrat växte vidare. Har även totalbekämpat vissa ytor med R och sedan sått nytt gräsfrö, men där kom knölklockan tillbaks från underjorden och kirsen kröp in från rosenbuskaget. .......
Poängen jag ville göra är att även om teoretiskt sett alla växter kan utrotas genom att man ständigt sliter av deras gröna delar, så är det svårt i praktiken att genomföra. Gräsklipparens klipphöjd är exempelvis för hög för att ta bort alla gröna delar på kvickroten. Kirskålen anpassar sig till klippning genom att bli lågre knölklockans låga blad är så låga att de inte ens berörs av klippningen. Att i en rabatt slita bort kvickrotens gröna delar tror jag mer på, måste göra kontinuerligt. Funkar inte om kvickroten har en väl etablerad rotmassa som hela tiden får näring från intilliggande grönyta.