CITAT (Överbölingen @ 07-10-2011, 00:56)

Vi har jordvärme i mangårdsbyggnaden och elvärme + ved i gäststugan.
Senaste julförberedelserna - 22°, fick en fassäkring att smälta tre gånger.
Elkonsutionen var just då hög. Elpatronen till jordvärmen var igång. Ett rum i gätstugan med tre*1kw stod på 18° och vi vedeldade. Tre plattor på spisen var igång och skinkan griljerades. Tvättmaskinen gick.
Andra gången fasen gick så var det sedan jag slagit på vattenkokaren. (Alltså några minuter efter att vattnet blivit uppkokat.
Bytte förståss säkring och startade om värmepumpen. Så var det dags för spaghetti! Tjosan där smälte säkringen igen. Lite kallare nu så på med skoteroverallen och vada ut till stolpen.
Väl inne igen noterar jag att vattenkokaren är på 2300 W!!!
Ställdes i skåpet och si inga fler säkringsbekymmer.
Totalt förbrukar en vattenkokare marginellt med watt, och är alltså billig därför att det går så fort. Men vid hög belastning totalt så knäcker den faser. Och generellt sett så ligger alla faser på mariginalen om man inte höjer inmatningen från 16 till 20 amp. Toppen varar upp mot två till tre minuter. Alltså lärde vi oss att i högkonsumtion av el så ställer vi bort vattenkokaren.
2300 W, det blir runt 10 A!!!! Inte konstigt att säkringarna ger upp.
Jag passar på att berätta något som hänt här hos mig. Jag var på jobbet när pappa ringde upp mig, han bodde hos mig, och berättade att det luktade rök i huset. Jag åkte hem och mycket riktigt, röklukt i hela huset. Vi letade men hittade inget. Inte förrän jag kollade elcentralen, allt där var varmt. Vissa delar gick knappt att vidröra. Inkommande kabel var isolerad med asfalt och den var halvflytande. Inga säkringar hade gått däremot. Jag ringde elverket som kom ut men de hittade inget men var också förundrade. Nåja, röklukten vädrades ut och det var lugnt. Senare på kvällen skulle jag byta ett lysrör över akvariet som hade slocknat. Då hittade jag orsaken. Troligen hade det blivit en kortslutning i den vidhängande drosseln för den såg ut som en mycket vidbränd varmkorv, nästan nedsmält. Den satt direkt på akvariets träunderdel och där var det lite förkolnat på undersidan. Därifrån hade lukten kommit och värmeutvecklingen kanske hade sin grund i en kraftig fasförskjutning som drosseln orsakat. Samma typ av drossel har senare kortslutits två gånger tills jag bytte ut alla. Montera aldrig lysrörsdrosslar på träunderlag.