CITAT (Anma @ 10-10-2011, 22:06)

Så du jämställer kommunismen med socialdemokraterna... Så det här landet var kommunistiskt fram till för 5 år sedan menar du? På allvar?
Nu tar jag mig återigen rätten att svara på ett inlägg som inte direkt är riktat till mig. En annan skribent ( inte Anma) hade ju tidigare i tråden problem med det.
Till saken, kommunismen och socialdemokratin skiljer sig åt på ett par väldigt viktiga punkter, Socialdemokratin är för demokrati och fria val, något som mig veterligt aldrig förekommit i kommunistiska regimer. Vidare tillåter S privat ägande, främst i form av storföretag medan kommunismen vill att allt skall vara statligt.
Men det finns också stora likheter, främst då i synen på kollektiv kontra individ och önskan om en stark, allenarådande stat.Båda ser helst medborgarna som stora, lättstyrda kollektiv för vilka staten skall göra de flesta valen.
Just synen på kollektivet kontra individen är nog för mig den viktigaste skillnaden mellan vänsterblocket och alliansens politik och människosyn. Jag tror nämligen att ett samhälle mår och fungerar bäst med fria,starka individer som kan och tillåts göra egna val och som tillåts att ta ansvar för sina egna liv.Jag tror att ett samhälle mår bäst när staten inte lägger sig i mer än vad som är nödvändigt.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 10-10-2011, 22:32)

Jo tjena vilken kunskap! Hur många röstar på kommunister i vårt land?
Tja, det är väl en definitionsfråga. V har ju en partiledare som säger sig vara kommunist.(och som i jämlikhetens namn förespråkar bröstpumpar.)
Gita
Redigerat av Gita: 11-10-2011, 07:57