CITAT (gnon49 @ 11-10-2011, 11:25)

I grunden är det väl inget fel på S. Men man förvaltar inte förtroendekapitalet, man missbrukar det. Väljarna känner inte igen partiet och flyr. Och det vill mycket till innan man lämnar ett parti. åtminstone för trogna S-väljare.
Förresten, och nu gäller det inte att Juholt gjort fel. Hur kan man få stora avdrag för dubbelt boende när man får hyran ersatt av riksdagen? Bara en undran.
Jag tror att du sätter fingret på just sossarnas stora problem. Om vi nu räknar bort det akuella runt Juholt som person, utan diskuterar politiken istället så kan även jag hålla med om den där flykten du talar om. Som varande en vänstersideanhängare kan jag däremot inte köpa att sossarna måste "förnya" sin politik och därmed förflytta sej högerut och släppa solidaritetstanken. Visst måste man anpassa sej efter samhällets utveckling i stort men inte på de mest utsattas bekostnad. Det är väl dessa tendenser som "gammelsossarna" inte känner igen och missnöjesröstar mot. De som drar högerut är de som fortfarande tänker "det drabbar inte mej och snart blir jag också en som kan köpa det jag vill" och de som redan hunnit få stryk av sossarnas högerdragning och som nu går på Reinfelts vackra fabler om att alla ska få det så mycket bättre om man bara gör som alliansen tycker.
För mej personligen är det i så fall naturligare att ta ett steg vänsterut istället, om man inte tycker att socialdemokratin är vad den varit och vill hitta tillbaka till själva ideologin. Vi ser ju alla hur alla partier tenderar att dras mot mitten så jag fattar inte att de gamla "trogna" väljarna alls kan fundera på några högersteppar?? Visst har välfärden ökat i det stora hela men det har inget med partipolitik att göra utan om forskning och teknikutvecklling.
Känner man sej missnöjd som medelsvensson i dagens mått mätt, hur kan man bara tro att man ska få det bättre att genom att öka klassklyftorna som högern jobbar för. En medelsvensson kommer alltid att vara en medelsvensson, hur många datorer det än finns utrymme i den egna ekonomin att införskaffa så länge "medelsvenssongrannen" kan göra likadant.
Redigerat av Cacki: 11-10-2011, 11:11