Jag har aldrig haft bolltistel men varför inte... Jag tycker inte det varit många av årets-perenn-val som varit några favoriter för mig. Just nu kommer jag inte ihåg vilka det varit genom åren. Jag har för mig att det var sköldpaddsört ett år och att det var därför jag sen köpte den. Ingen höjdare i min smak. Vilka kriterier gäller för att bli utsedd? Det känns inte som det är själva blommorna som är avgörande.
Hittade en lista.
2011 Blomsterfunkia Hosta fortunei 2010 Koreansk plymspirea Aruncus aethusifolius 2009: Gullnattljus, Oenothera fruticosa 2008: Vitblommande, fläckig lungört Pulmonaria officinalis 2007: Jättetåtel Molinia arundinacea 2006: Kransveronika Veronicastrum virginicum 2005: Stjärnflocka, Astrantia major 2004: Sköldpaddsört, Chelone obliqua 2003: Rödbladig alunrot, Heuchera micrantha 2002: Blodnäva,Geranium sanguineum 'Max Frei'. 2001: Ulleternell, Anaphalis triplinervis 2000: Kärleksört, Sedum 'Matrona' 1999: Jättedaggkåpa, Alchemilla mollis, 1998: Röd solhatt, Echinacea purpurea 'Magnus' 1997: Stäppsalvia, Salvia nemorosa,
|