Maud Olofssons ord när hon lovordade de enskilda anställda, som tog steget att starta eget när apoteksreformen genomfördes, skär fortfarande i mina öron.
Något vår dåvarande näringsminister och övriga i alliansregeringen, som vanligt, glömde, var att räkna med de konsekvenser det dåvarande och nuvarande betalningssystemet till apoteken leder till.
Merparten av apotekens inkomster kommer från kunder vars mediciner betalas till dels eller helt av högkostnadsskyddet. Att behöva ligga ute med kostnaderna för alla läkemedel i två månader är sanslöst. Det finns läkemedel till enskilda sjuka, som kostar miljonbelopp per år, och givetvis väntar inte läkemedelsbolagen på att få betalt.
När det nu finns ett datoriserat system, som kontinuerligt håller koll på hur mycket läkemedel som lämnas ut och vad det kostar det enskilda apoteket, är det väl rimligt att staten/landstingen betalar ut kontinuerligt till apoteken.
Det är inte första gången alliansregeringens huvudlösa politik leder till katastrof för enskilda människor. Tydliga exempel är ju sjukförsäkringen och a-kassan.
Jag har länge mått dåligt av regeringens omoraliska sätt att hantera Sverige och dess invånare. Man skickar svenska trupper till krig i andra länder under ledning av NATO, som vi tackochlov ännu inte tillhör. Man höjer ett förmanade pekfinger mot länder som begår folkmord, samtidigt som man säljer vapen till diktaturer.
Man säljer ut Sverige bit för bit till andra länder och till riskkapitalbolag: järnvägen, posten, telekommunikation, elförsörjning och apoteken.
Och allt detta för att få frottera sig med likasinnade i Bryssel, eller??
Jag undrar när svenska folket ska vakna upp ur sin dvala.