CITAT (Cacki @ 15-10-2011, 00:14)

Det är ju så att man har direktiv om att man ska välja det billigaste alternativet i första hand, därav att dom kanske tänkte "byta hej vilt" till ett billigare synonympreparat, (annars hade du dessutm fått betala en avgift för mellanskillnaden). Apoteken står i ganska nära kontakt med läkarna som skriver ut recepten och det händer att apoteken ringer upp och rådgör med läkaren om orsaken till att läkemedlet ej får bytas ut. Är det inte frågan om någon allvarligare överkänslighet e.d. finns det nämligen egentligen inget som hindrar att byta ut det mot ett från någon annan tillverkare bara de innehåller samma substanser. Kan det varit något sådant du råkat ut för?
Har du däremot fått helt fel mediciner så är det ett verkligt allvarligt fel begånget och då ska det ska absolut anmälas.
Cacki även om du tror att du vet och kan allt, så har jag fått fel medicin här tidigare.
Och inte skall apotekspersonal diskuterar min hälsa och min medicinering med min läkare. Han har inte fått lov av mig att bryta tystnadsplikten.
Om läkaren skriver "får ej bytas" så har han sin anledning.
Men som ja sa tidigare så har vi en kvar på apoteket som aldrig vill beställa hem nåt som dom inte har hemma. Vår apotek har aldrig haft allt hemma därfår går jag tid.
Men när t.ex. min hjärtsjuke svåger gick dit och skulle hämta sin hjärtmedicin så hette det du får bara lite av den för vi vill ha nåt kvar....... istället för att beställa hem lite mera av den.
Elisabeth