CITAT (Preussen @ 13-10-2011, 23:10)

Nu har jag inte odlat flätbara på några år men skörden blev inte mindre för att de kom upp innan nyår. Om de så gör kan du ge dem en kvävegiva på våren så att de repar mod.
Du kan börja plantera nu, viktigt att löken börjar rota sig innan ev tjäle. Speciellt på tyngre jordar.
Kul att nelson bad om ursäkt. Ser årets Casablanca större ut? Hur ser den nya sorten ut? Storlek? Antal klyftor? Fick du någon beskrivning?
108 klyftor satta idag!
15cm plantavastånd, 15cm radavsånd. Sen satte jag övriga (små/defekta) klyftor skittätt i en rad för blastskörd. Satte allt i tung lera i 2dm upphöjd bädd med träkanter (typ som stor pallkrage). Hoppas de hinner rota sig, upphöjd bädd tjälar väl snabbare än plan mark antar jag. Zon 4. Detta är status för utsädet:
Vigor - Från Törnviks frö. Jättestora klyftor i yttre lagret, smala klyftor i centrum av löken. 8 lökar vägde ~850g = ~100g/lök. 8 lökar gav 75 stora fina klyftor, 24 små/smala, 13st med lösa/spruckna skal, 4st defekta/mögliga klyftor. Enstaka dubbel och trippelklyftor förekommer. Gräddgult och lilaflammigt skal, flätbar blast.
Siberian red och Leningradskij - Från Matti. Båda hade 6st stora, trinda, hårda, fina klyftor i ett lager runt mittpinnen. Helt felfria, perfekta lökar.
Casablanca - Från Nelson. 3st lökar 100g = ~33g/st, alltså skitsmå lökar med skitsmå klyftor i flera lager ~10klyftor/lök. Exakt som förra året. Vitt skal, flätbar blast. Jättebra av Nelsons att skicka nya när man klagar, aningens kasst bara att de ännu efter ett halvår inte lycktas pressa leverantören att skicka en beskrivning av sorten. Odlar den mest för att kunna jämföra med mina 3 stora fina sorter.
Ny okänd provsort - Från Nelson. Lite större än Casablanca, men mindre än övriga sorter jag satte. Vitt skal, flätbar blast, klyftor i flera lager, 12klyftor på en lök. De flesta klyftorna hade löst/sprucket skal och var också lite mjuka i toppen, känns som ett dåligt tecken. Ingen beskrivning på denna heller.
Ska blir mycket spännande att jämföra sorterna till våren.