CITAT (Cacki @ 17-10-2011, 16:29)

Nog är det väl bättre ju kortare tid ett djur behöver lida? Det är ju så vi tänker i de flesta andra fall. För mej är det bättre att avliva dem på en gång om de ändå inte kan användas till något mer försvarbart än människans fåfänga.
Visst är det så. Det är inte försvarbart att orsaka djuren en massa lidande. Jag säger bara att äggproduktionen också orsakar lidande och jag förstår inte skillnaden. Det är inte så att vi svälter och behöver ägg för att överleva, utan vi konsumenter är inte beredda att betala lite mer för ägg vars produktion har orsakat mindre lidande. Konsumenten blundar och väljer att tro att hönsen har det jäättebra. Det är för jobbigt att ändra sitt eget beteende.
Om tupparna hade haft ett bra liv tycker jag att det är okej att ta deras kammar, äta deras kött, göra smycken av deras ben och drömfångare av deras fjädrar, vad som helst. De är döda och bryr sig inte. De där ökenprinsarna eller schejkarna eller vem det är, de dödar hundra- eller tusentals lärkor för att äta deras tungor och slänger resten. Om man nu ska döda och äta lärkor är det väl bättre att ta vara på hela lärkan?