Att vara partimedlem är att göra avkall på den personliga integriteten enligt mitt synsätt. Somt är gott och somt är dåligt hos alla partier. Skulle jag hamna i någon politisk sitts i en nämnd eller så och det "mitt parti" vill, strider mot min uppfattning, så kan (läs får) jag inte rösta mot partiet. Där slutar demokratiprocessen och blir partidiktatur. OK en anarkistisk tanke men tänk så många gånger det blivit fel pga partipiskan.
Politik och namn på partilistorna handlar om förtroenden och att den förstrukna personen är ärlig, kompetent, god retoriker, vet när hon/han skall hålla inne med ett tyckande och vågar ta ansvar samt dessutom är klok. Men alla punkterna måste uppfyllas. Det är därför det är så viktigt att lyssna på olika kandidater/partier till de olika församlingarna av styrande organ. Först därefter kan man ta ställning.
Anledningen är att jag kanske bedömer att min ideologiske företerädare inte komer att nå dit jag vill men väl ett annat partis företrädare. Då är min röst given. Naturligtvis sett ur ett helhetsperspektiv.
Humanistiskt så prioriterar jag: Sjukvård och annan vård och omsorg, utbildning (alla nivåer), arbetsskapande åtgärder (inte nödhjälpsåtgärder). Ekonomi En hållbar budget. Höjd stalig skatt i tätorter. Skickliga ekonomer som hjälper företagare hellre en bidrag i form av anställningsstöd. Aktiv träning för arbetssökanden att söka jobb. Hjälp med CV osv. Mer stöd för arbetsökande när de hänvisar till anmäld arbetsplats. Logistik, energi och tillhörande miljöhantering: Samfärdsel även för glesbygd, transporter via järnväg (där det går= befriar europavägarna i landet från en del tung trafik), bussar används i ännu större utsträckning i järnvägslöst land. Tätare turer och små bussar vissa tider. Energin måste bli billigare där den alstras. Det är norrlands älvar som producerar kraft som resten av landet utnyttjar men det är i norr som marker ödelagts av dämningar och värdefullt fiske har förstörts. Bygga mer vindkraft. Rabattera drivmedelsskatten inom glesbebyggt område. Pendling krävs ofta upp till 100 km.Alla kommuner skall ha biogasanläggningar. Kan om de har korrekt avfallshantering. Kommunen tjänar mer om de bygger ur egen kassa än med statligt stöd sett över tid. Lag och rätt: Polis som löser huvuduppgifter. Dvs stävjar och utreder tjuvnads- och våldsbrott. Övervakar trafik. Det behövs fler poliser av båda könen ute på fältet. Mer polis och tulltjänstemän vid landets infarter. Såväl till lands, till sjöss eller via flyg. Fler åklagare så att brottsmål handläggs fortare. Brott mot barn och utredning av barnbrottslingar måste ske utan dröjsmål. Försvaret: Även om det är litet så krävs utbildning och allt fler högutbildade officerare och manskap. Vi bör fortsätta med militära insatser inom UNs ram och Natos. Ger såväl officerare som manskap bra utbildning. Kommenderingarnas längd kan kanske diskuteras. Invandrarpolitik: Vi måste få bort den blåögda synen på läget i de asylsökandes hemländer. Lära tjänstemännen inom området vad humanitet är och respekt för människor. Öka språkutbildningen för invandrare och konstatera att det kommer många högutbildade. Låt ex på läkarsidan Karolinska eller något annat universitetssjukhus ha specialkurser för kontroll och komletterande utbildning. Samma sak på "Käftis". Tekniker torde snart visa vad de kan inom IT och konstruktion och borde inte vara svårt att ge kompletterande utbildning. För övrigt är entreprenörsandan hög bland invandrare och många etblerar sig i olika branscher. Jag har svårt att tro att prismarknaden dumpas av gästarbetare eller asylsökande.
Jag har säkert glömt några viktiga rubriker men de här tycker jag står framför andra. Kan ett parti trovärdigt klara 50% av dessa funderingar är det möjligt att de får min röst.
Detta är ett försök att förklara varför jag inte vill vara partimedlem.
|