CITAT (Överbölingen @ 17-10-2011, 21:38)

klipp klipp klipp...
//Energin måste bli billigare där den alstras. Det är norrlands älvar som producerar kraft som resten av landet utnyttjar men det är i norr som marker ödelagts av dämningar och värdefullt fiske har förstörts.// ...klipp klipp
Överbölingen....det här är en sak jag ofta får höra eftersom jag har norrlänningar i släkten, men jag har ändå aldrig lyckats få klart för mej vad de grundar sitt krav på. Jag har försökt ställa frågan men eftersom frågan tydligen är väldigt laddad och känslig får jag inget vettigt svar. Det enda som händer är att det tydligen väcker en väldig ilska av någon anledning. Du brukar ju vara en förnuftig och pedagogisk man med god kontroll på ditt temperament så du kanske skulle vilja försöka förklara detta för en stackars oinvigd stackare?
För mej låter det mest som att orsaken skulle vara just det du nämner, att älvarna ligger i Norrland och att det då per automatik ska tillhöra specifikt norrlänningarna. Men Norrland tillhör ju Sverige även det, så jag får helt enkelt inte ihop det. Fisket och kraftverksfördämningarnna nämner du också, men inte ens det förstår jag riktigt.
Ska varenda västkustbo kompenseras för att resten av landet äter upp "deras" makrill, kräftor, spättor, räkor osv osv? Eller ska skåningarna kompenseras för att hela Skåne ödelagts av jordbruksmark? Ska de som bor kring de växande storstäderna kompenseras för att deras närmiljö ödeläggs av en växande bebyggelse. Man skulle kunna hålla på i oändlighet att räkna upp orsaker till varför man skulle kunna hävda kompensation.
Dessutom tror jag att det kan vara lite farligt eftersom det givetvis måste gälla åt andra hållet också i så fall. Tänk vilka höga spannmålspriser ni skulle få däruppe och tänk bara på vad ett äpple kommer att kosta om det skulle bli rättvisa för alla på dessa grunder. Vi både ger och tar ju i det här landet och fungerar det inte bäst som det är?