Förra året var första gången för mig att sätta vitlök Jag satte då 12 lökar av Sabadrome den 24 oktober, jag räkna aldrig hur många jag fick upp, men jag skulle tro att jag ändå fick upp 99 % av dom 136 klyftorna jag fick ner i jorden. Vitlök var något jag gilla att odla, inte var det mycket jobb direkt, Jag odla i en "ogräsfri" låda, pytte lite maskroser hitta dit. Lökarna kom upp fint och bäst av allt... dom får vara i fred från rådjuren

. jag är bra läss på dom och sniglarna nu!!
Iår fick jag tag på några andra sorter oxå. VIGOR, PRINTAOR & FLAVOR ska bli kul och se om jag kommer märka någon skillnad på dom... Självklart satte jag av min egen Sabadrome oxå

Men skillnaden på dom lökar jag satte förra året mot dom jag fick upp var stor skillnad! Dom jag fick fram var mycket mindre. Det blir väll att göda mera nästa år. Dom fick inge mera gödsel än det jag grävde ner på hösten. (föresten var det ju ingen gödsel, det var solmull med kalk i)
Nu inser jag att jag satte mina lökar för tätt!! jag mätte bara upp 8 cm emellan

järnsläpp!! men jag fick på så sätt plats med 80 klyftor i en pallkrage, det blir väll att skörda tidigt, varannan lök, så dom andra får plats att växa. Jag får testa mig fram.
Förra året kom ju första snön den 1 okt, så den 12 oktober vågade jag inte vänta längre, så jag satt mina då. Jag hade några säckar med gammal hästskit i så en låda fick ettårig skit dom andra fick tvåårig skit. Ska bli kul och se om det blir någon skillnad på lådorna.
Nu inser jag att jag satte ca 240 klyftor om jag fick ner 80 klyftor i varje

inte konstigt att det tog tid och att jag fick ont i ryggen... Ja då gör det ju inget att jag kanske får dra upp varannan i sommar.
Det roliga med att sätta så här många vitlökar är ju att man kan ge bort. Vitlök är en uppskattad gå-bort-present har jag märkt