CITAT (Motti @ 20-10-2011, 01:32)

Måste inte vidröra hällen ?klart den måste har du induktion och vet var det är ?Jag har haft det i 7 -8 år och nog måste jag har grytor som inte "svävar" över hällen de måste i allra högsta grad ha kontakt med hällen,däremot kan du lägga ett papper emellan gryta och häll koka upp vattnet i grytan utan att pappret blir bränt !induktion är absolut inget hokus pokus bara rent och snyggt .
Att ha plana grytor och stekpannor sparar energi och koktid .
Halaj!
Upp till bevis här!
Ett magnetfälts fältstyrka är omvänt proportionell mot kvadraten på avståndet till magnetfältet. Alltså när man fördubblar avståndet så minskar fältstyrkan till en fjärdedel.
Jag hällde upp en deciliter vatten i en kastrull och klockade tiden till kokning. 42-43 sekunder.
Så la jag upp en handduk på hällen och gjorde om experimentet. 46-47 sekunder.
Jag mätte handdukens tjocklek (med skjutmått) till 1 mm.
Jag är rätt säker på att man kan försumma handdukens permeabilitet (en handduk är inte särskilt magnetisk) utan man kan betrakta det som att kastrullen ”svävar” en mm ovanför plattan.
En aluminiumpanna kan säkert slå sig en mm, men inte en chans att gjutjärn skulle göra det.
Mitt experiment är alltså extremt och kan aldrig inträffa, och ändå ökades koktiden högst marginellt.
Min slutsats är alltså att vad gäller en induktionshälls förmåga att hetta upp mat så kan pannan vara hur bucklig som helst i botten.
Det måste alltså vara
något annat Bee menar när h*n säger att en slagen panna blir obrukbar på en induktionshäll.
Min fråga kvarstår.
//T
Bifogade miniatyrbild(er)