CITAT (smuleborg @ 25-10-2011, 19:33)

En aspekt,
fästingeländet. Man kan tolka det som att naturen är i obalans; rovdjuren har decimerats jämte det fakta att klövvilt behandlas som tamdjur under vintern av jägare och andra (av okunnighet, för att fota eller av andra skäl?) som lägger ut mat . Någon, jag tror att det var Ruda, skrev (fritt ur minnet) i ett annat sammanhang - Naturen är har blivit ett Zoo (rätta mig Ruda!).
Klövvilt är jägare mycket intresserade av, naturligtvis. Men går det inte överstyr om klövviltet behandlas som tamdjur och dess naturliga fiende (exklusive människan) decimeras?
Nja, jag har skrivit något om att vargen är ett djurparksdjur på frigång eller något ditåt. Men samtidigt har du rätt i det du skriver, människan har nästan 100%-ig kontroll av djuren. Klövviltet har fått växa för mycket eftersom det är en viktig ekonomisk resurs. Huruvida en vargstam skulle klara det bättre vet jag inte, risken skulle i så fall bli att man vid olika tillfällen skulle få utsvultna vargar som patrullerar skogarna på jakt efter mat, men även inne i städer och samhällen.