Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Har ni höstat klart, planterat några rosor ?
          Kajsa
          Inlägg 29-10-2011, 12:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Hur går det rosvänner, är ni klara med löven, planterat nya rosor, klippt ner perenner, flyttat runt, satt lökar ?
          Jag trodde jag nästan var klar har bara en del löv kvar men nu får jag tre tyska Rugosa rosor från Rusenschule i veckan som beställdes av en rosvän i våras, Wild Eagle, Wild Pearl, Wild Sea så nu får jag gå ut och klura ordentligt, har ruskigt trångt i alla rabatter g.gif Annars blev det få nya rosor i år mot vad det brukar bli, har satt mer perenner och klematis.

Två här nedan från samma plantskola

Wild Mountain, från Rusenschule, frös icke ett dugg i vinter, blir en lagom buske 1.20

Wild Fox, samma som ovan i storlek, frös inget heller, friska rosor som alla Rugosa rosor är
          Ingen av dom doftar starkt

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Kajsa
          Inlägg 29-10-2011, 16:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Numera får mina löv inte plats i komposten så jag vräker ut alla löv i mina breda rabatter, maskarna drar ner mycket och så slänger jag på kogödsel i vår. Har börjat gräva ur komposten på våren istället, jag har så mycket på hösten som ska göras så något får sparas till våren. Jo jag klipper ner de flesta perenner nu, det är ingen som har dött av det, har alltid gjort så, en del ogräs brukar komma fram då som jag inte sett under alla blad.
          Maken har gjort flera stora stöd av armeringsjärn till mina klematis i höst, dom är bäst och billigast.
          Tror inte jag ska snurra in någon ros i år med väv, utan ett par ömtåliga Hortensior istället.

Krolliljan vad vann du för ros här ? Så fint det såg ut hos dig Gröna mormor, vilken skillnad mot zon 3 - 4.
          Verona låter härligt med en massa perenner i frölådor nu, jag sätter ut lite i snön i feb. har inget växthus och gror det så gror det, är inte så duktig på fröer.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 30-10-2011, 05:22
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

CITAT (Kajsa @ 29-10-2011, 16:06) *
          Numera får mina löv inte plats i komposten så jag vräker ut alla löv i mina breda rabatter, maskarna drar ner mycket och så slänger jag på kogödsel i vår. Har börjat gräva ur komposten på våren istället, jag har så mycket på hösten som ska göras så något får sparas till våren. Jo jag klipper ner de flesta perenner nu, det är ingen som har dött av det, har alltid gjort så, en del ogräs brukar komma fram då som jag inte sett under alla blad.
          Maken har gjort flera stora stöd av armeringsjärn till mina klematis i höst, dom är bäst och billigast.
          Tror inte jag ska snurra in någon ros i år med väv, utan ett par ömtåliga Hortensior istället.

Krolliljan vad vann du för ros här ? Så fint det såg ut hos dig Gröna mormor, vilken skillnad mot zon 3 - 4.
          Verona låter härligt med en massa perenner i frölådor nu, jag sätter ut lite i snön i feb. har inget växthus och gror det så gror det, är inte så duktig på fröer.

Man fick välja bland utbudet på årets utbud så jag beställde en Ghislaine de Féligonde och en Louise Bugnet.
          Ghislaine har jag haft förr och den bara älskar jag Louise Bugnet är ny för mig men verkar underbar. Hoppas att de tar sig. Vet inte hur jag ska skydda dem i vinter. Lövhögar över dem ??

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 18:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon