Huggorm jag kan bara instämma i att växtvalen ofta känns fantasilösa antingen är det samma arter och sorter som står överallt annars eller samma växter i planen som man sett från samma arkitekt år ut och år inn.
Även jag skulle gärna se fler av våra inhemska trädslag i park och stadsmiljö för visst är det magnifikt att se en solitärt växande tall-björk eller gran som har fått bli + 100 år, men dessa hör vi inga högljudda mediala protester om när beslut tas om fällning!
Lind i alleer har inte främst varit för deras tålighet av luftföroreningar men däremot deras tålighet för beskärning samt just det faktum att dom har en ofta likvärdig växtform, i stadsmilö och längs tungt trafikerade vägar har däremot deras tålighet för luftförorening varit ett starkt argument, och vi kan väl hoppas att utvecklingen mot mindre tung trafik i innerstäderna samt renare förbränning kan ge oss fler valmöjligheter i framtden, om det redan är så vet jag inte däremot kan jag inte konstatera någon skillnad i att jobba med dom, nu som för 10-15 år sedan är avlagringar på stam-gren och lövverk märkbar.
CITAT
Red Top Skickat den Idag, 09:28
Hur sjuk eken är, lär väl "experterna" strida om.
Mig veterligen är det inga experter som strider om detta, alla experter som jag hört utlåta sig är överens om att trädet i sin nuvarande form med sin nuvarande omgivning är en potentiell risk, däremot är det delade meningar om vilka åtgärder som bör sättas in, och det är ingen lätt fråga heller det finns inga 100% facit, dock visar dom undersökningerna som är gjorda (av experter) att trädet är angripet av ett flertal svampar, försvagat genom hela stammen och huvudstammerna, stora sprickor samt fylld med betong på sent 50tal pluss mycket annat som hänt i dess närhet.