Den allmänna rekommendationen vid egen brunn är att man ska göra en var tredje år. Och på 10 år kan MYCKET ha hänt som man egentligen inte vet så mycket om.
När vi flyttade in 1999 hade vi tjänligt vatten med anmärkning på radon. Radonet fluktuerar dock under året och åren.
Sex år senare fick vi plötsligt otjänligt vatten då någons avlopp trängde in i vår brunn. Kommunen och Smittskyddsinstitutet stod dock bara och kliade sig i huvudet under fyra år och fattade ingenting. Så till slut fick vi borra en ny och djupare brunn som dessutom är isolerad de första nio meterna. 75.000:-, tack...
Vad jag ville säga med det är att vattnet kan skifta under årens lopp och det kan gå fort från tjänligt till otjänligt. Orsaker kan vara naturliga förändringar men det kan också vara så att någon har sprängt i berget en bit ifrån er och ni får då nya sprickor som försörjer er brunn eller att "någon gjort något" i omgivningen.
I stort sett verkar det finnas två större laboratorier som används i Sverige:
ALControl och
Eurofins.
Priser för deras tjänster finns på deras hemsida som jag länkat till. En del av de där vattenfilterföretagen använder sig också av dem.
Kontrollera även med din kommun vad de kan erbjuda eller hjälpa till med. Har du tur låter de göra åtminstone den enklare analysen kostnadsfritt eller så har de ett bra avtal med något laboratorie.
Om man är osäker på sitt vatten så rekommenderar jag i alla fall att man gör ett microbiologiskt-, metall-, kemiskt- och radonprov (om bergsborrad brunn). Rekommendationen är ju även uran (fast det kanske är lite beroende på var i Sverige man bor). När vi har gjort dessa kompletta prover så har de kostat ca 2000:-. En normalkontroll kan man få kring tusenlappen.
Det är ju en hel del pengar men å andra sidan så är ju vattnet oerhört viktigt! Jag vet hur det är att under fyra års tid ständigt ha vatten i en dunk i kylen som man hämtat på bensinmacken, att varje gång man skulle bada ett spädbarn blev det ett otroligt projekt, att låna dusch och bad så fort man kom hem till någon. Det är oerhört tärande men också lärorikt.
Men jag har lärt mig mer om vatten och brunnar än jag egentligen vill...
Redigerat av Peztis: 31-10-2011, 20:40