CITAT (*Stintan* @ 31-10-2011, 22:28)

Antagligen därför du är som du är

Tänkte också att ett av de första symptomen på vattenförgiftning är nedsatt empati...

Stackars huggorm...

CITAT (Gossen Ruda @ 31-10-2011, 18:23)

Det som brukar kosta när det gäller vattananlys är bakteriekoll med odling och sådant. Bor man ute i naturen utan tänkbara föroreningskällor kan man skippa sånt.
Den enda lilla anmärkningen förra gången gällde e. coli fast inte i farliga mängder. Vi tror att det härrörde från kossorna som tidigare (fram till 86) gick och sket ganska nära brunnen, på samma yta där roundupen sprutades sen.
CITAT (mamamaggan @ 31-10-2011, 18:39)

Myosotis , du kan väl tala om hur det gick och vilka ev nya analyser ni gjorde till slut.
Ska försöka komma ihåg det

CITAT (Christa @ 31-10-2011, 19:31)

Om man får nitrat i brunnen så brukar det komma från naturgödsel så det beror på hur nära brunnen dina små vänner håller till.
Hönsen går i och för sig rätt nära brunnen, men de är så få och jag brukar plocka upp skiten så jag har svårt att tro att det påverkar. Koltrastarna skiter också, en viss mängd måste ju vara normal, det finns djur överallt.
Undrar om det är farligt med nitrathaltigt vatten för djuren?
CITAT (Peztis @ 31-10-2011, 20:39)

...Vad jag ville säga med det är att vattnet kan skifta under årens lopp och det kan gå fort från tjänligt till otjänligt. Orsaker kan vara naturliga förändringar men det kan också vara så att någon har sprängt i berget en bit ifrån er och ni får då nya sprickor som försörjer er brunn eller att "någon gjort något" i omgivningen...
Det som har hänt är att Bolmentunneln som hade gått sönder nu är lagad och åter i bruk, och jag har hört att det har påverkat grundvattennivån i trakten. Förra sommaren var väldigt torr och brunnen sinade nästan, nu har det i och för sig regnat mycket så det går inte att jämföra men vi har verkligen mycket mer vatten nu, det kanske inte hade blivit kris i år även om sommaren hade varit lika torr. Man anar ju inte vilka vägar grundvattnet tar, det kanske kommer in nåt nytt lång bortifrån?
CITAT (Klint @ 31-10-2011, 20:52)

Ber om ursäkt till TS
För vadå? Behövs inte

CITAT (imjoh @ 31-10-2011, 21:39)

Vi har haft problem med för hög nitrathalt på vårt sommarställe, en övertagen gammal gård, det visade sig efter detektivarbete att utloppet på avloppet från köket med gråvatten låg för nära brunnen, bara 6-7m. Nu har vi fått bort det iom att vi flyttade avloppet så att utloppet ligger ca 50m från brunnen. Kommunen säger 40-50m i mellan avlopp och brunn. Kan det vara ditt problem?
Vi har relativt ny trekammarbrunn, typ 10 år, godkänd och allt. Ligger nedanför tomten på andra sidan vägen.
CITAT (Meriona @ 31-10-2011, 21:14)

Himmel så bekvämt med kommunalt vatten.

Det är det säkert, men tjusningen med att bo så här är bland annat att man är fri och oberoende. Jag skulle inte vilja ha kommunalt vatten!!