Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bättre förr?
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-11-2011, 19:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

I sticktråden skrev jag att jag nån gång på 60-talet blev fotograferad ute på gatan av en kringvandrande fotograf. Det var inga problem. Vad hade hänt idag? Stora pedofillarmet hade gått och farbror blå hade kommit ångande med blåljus. Även om barnet varit fullt påklätt. Det finns en hysterisk barnsäkerhetsnoja i samhället idag. Möjligen är det befogat men jag betvivlar det.

Funderar lite på innehållet i Uppdrag granskning igår. Jag har bara läst om det och sett lite utdrag, jag orkar inte med programmet och programledarna. Uppdrag förvanskning kallas det ofta och ibland med stor rätt. Det är aldrig objektivt. Tydligen hade ett helt oskyldigt sänggnabb bland ungarna i föräldrarnas säng resulterat i en obefogad polisanmälan. En del socialtjänster gör inget även om det kommer flera larmsignaler, andra överreagerar på minsta misstanke. För en del skyddsfanatiker vore nog höjden av lycka om barnen togs från alla föräldrar så tidigt som möjligt och sen uppfostrades kollektivt, givetvis med könsåtskillnad.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gunilla T
          Inlägg 04-11-2011, 09:05
          Länk hit: #2

Gäster

Socialtjänsten beslutar om att omhänderta barn, frivilligt eller mot föräldrars vilja.

Åklagaren skall aldrig väcka åtal om han/hon inte bedömer att åtalet leder till en fällande dom.

När det gäller barnmisshandel eller misstänkta sexuella övergrepp mot barn så är det väldigt svåra överväganden. I inga andra ärenden tvingas ett ev. brottsoffer leva, bo och vara beroende av en ev. förövare under den tid en utredning pågår. Om man byter perspektiv, från vuxen- till barnperspektiv så inser man nog hur svårt det är. Påverkan, hot och fortsatta övergrepp blir konsekvensen om barnet tvingas leva tillsammans med sin ev. förövare.

Socialtjänstens uppgift är att skydda barnet.

Det får inte bli fel, nej, men hur tycker ni man skall göra innan man har facit i hand?

Citera
          herkules
          Inlägg 04-11-2011, 09:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Gunilla T @ 04-11-2011, 09:05) *
          /..../Det får inte bli fel, nej, men hur tycker ni man skall göra innan man har facit i hand?

de kunde inte gjort på ngt annat sätt men jag tycker att de ska arbeta så skyndsamt som möjligt.
          sen får ju absolut inte förhörsledare PÅVERKA barn som de förhör.

om jag fattat det rätt så var UG mycket vinklat och en hel del detaljer utelämnades?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 04-11-2011, 09:32
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (herkules @ 04-11-2011, 09:23) *
          de kunde inte gjort på ngt annat sätt men jag tycker att de ska arbeta så skyndsamt som möjligt.
          sen får ju absolut inte förhörsledare PÅVERKA barn som de förhör.

om jag fattat det rätt så var UG mycket vinklat och en hel del detaljer utelämnades?

Övergrepp/barnmisshandelsärenden är nog prioriterade hos polisen men som allt annat i dessa tider så är det resursbrist och därmed längre utredningstider.

Nej, förhörsledare skall naturligtvis inte ställa ledande frågor och därför ges förhörsledare som arbetar med övergrepp/barnmisshandel speciella utbildningar.

Jag har inte läst vad som skrivits i dethär speciella ärendet, såg bara rubrikerna, därför att jag personligen tycker att det är fel av föräldrarna att gå till tidningarna. På vilket sätt gagnar detta deras barn???????

Redigerat av Gunilla T: 04-11-2011, 09:33

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-11-2011, 09:40
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 04-11-2011, 09:32) *
          Övergrepp/barnmisshandelsärenden är nog prioriterade hos polisen men som allt annat i dessa tider så är det resursbrist och därmed längre utredningstider.

Nej, förhörsledare skall naturligtvis inte ställa ledande frågor och därför ges förhörsledare som arbetar med övergrepp/barnmisshandel speciella utbildningar.

Jag har inte läst vad som skrivits i dethär speciella ärendet, såg bara rubrikerna, därför att jag personligen tycker att det är fel av föräldrarna att gå till tidningarna. På vilket sätt gagnar detta deras barn???????

För just denna familj gagnar det inget eller ingen, däremot sätter det fokus på att oskyldiga behandlas illa ibland och kanske kan det bli en förbättring i framtiden. Föräldrarna gick väl till TV.

Tillägg: De tråkiga är att en del sociala myndigheter överreagerar medans andra skiter i det mesta.

Redigerat av Gossen Ruda: 04-11-2011, 09:43

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 04-11-2011, 10:23
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 04-11-2011, 09:40) *
          För just denna familj gagnar det inget eller ingen, däremot sätter det fokus på att oskyldiga behandlas illa ibland och kanske kan det bli en förbättring i framtiden. Föräldrarna gick väl till TV.

Tillägg: De tråkiga är att en del sociala myndigheter överreagerar medans andra skiter i det mesta.

Oskyldiga behandlas alltid illa...men man måste komma ihåg att när myndigheter agerar finns ingen sanning utan det är den samlade bedömningen som avgörs om det skall leda till utredning eller inte. Man har inget svar..

Överreaktion eller passivitet...två motsatser men när det gäller barn så är det barnperspektivet som gäller därför att barn alltid är den svagaste parten och är i behov av omvärldens beskydd.

Den allt överskuggande kritiken mot socialtjänsten är annars att inget görs..trots upprepade anmälningar om barn som far illa. Se bara på de skadeståndskrav som inkommit till staten från barn som placerats i familjehem och utsatts för de mest ofattbara grymheter. Här har myndigheterna valt att ignorera barnens utsatthet och det hela har fått fortsätta utan att någon ingripit till barnens beskydd. De barnen är idag ganska trasiga människor som svikits grymt av vuxenvärlden.

När det gäller denna familj som valt att gå till media så anser jag att det är de vuxnas stora behov som fått styra. Barnen har inte fått välja publiciteten och konsekvenserna av den skall de leva med hela livet.

De vuxna borde ha hållit tillbaka sina starka egna behov...för barnens skull.

Redigerat av Gunilla T: 04-11-2011, 10:26

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-11-2011, 10:38
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 04-11-2011, 10:23) *
          Oskyldiga behandlas alltid illa...men man måste komma ihåg att när myndigheter agerar finns ingen sanning utan det är den samlade bedömningen som avgörs om det skall leda till utredning eller inte. Man har inget svar..

Överreaktion eller passivitet...två motsatser men när det gäller barn så är det barnperspektivet som gäller därför att barn alltid är den svagaste parten och är i behov av omvärldens beskydd.

Den allt överskuggande kritiken mot socialtjänsten är annars att inget görs..trots upprepade anmälningar om barn som far illa. Se bara på de skadeståndskrav som inkommit till staten från barn som placerats i familjehem och utsatts för de mest ofattbara grymheter. Här har myndigheterna valt att ignorera barnens utsatthet och det hela har fått fortsätta utan att någon ingripit till barnens beskydd. De barnen är idag ganska trasiga människor som svikits grymt av vuxenvärlden.

När det gäller denna familj som valt att gå till media så anser jag att det är de vuxnas stora behov som fått styra. Barnen har inte fått välja publiciteten och konsekvenserna av den skall de leva med hela livet.

De vuxna borde ha hållit tillbaka sina starka egna behov...för barnens skull.

Så du menar att de vuxna skall knyta handen i fickan istället? Jag håller inte med. Vad jag vet så figurerade inte barnen i programmet så de drabbas knappast. Kanske har de vuxna drabbats av förtal och liknande och såg detta som en chans att rentvå sig? Om jag förstod rätt var det systern till mamman som glappat till myndigheterna. Undrar hur den syskonrelationen ser ut nu?

Skyddsaspekten får inte överskugga det faktum att man är oskyldig tills dess motsatsen bevisats. Grundbult i svensk lagstiftning, åtminstone på papperet.

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 04-11-2011, 11:14
          Länk hit: #8

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 04-11-2011, 10:38) *
          Så du menar att de vuxna skall knyta handen i fickan istället? Jag håller inte med. Vad jag vet så figurerade inte barnen i programmet så de drabbas knappast. Kanske har de vuxna drabbats av förtal och liknande och såg detta som en chans att rentvå sig? Om jag förstod rätt var det systern till mamman som glappat till myndigheterna. Undrar hur den syskonrelationen ser ut nu?

Skyddsaspekten får inte överskugga det faktum att man är oskyldig tills dess motsatsen bevisats. Grundbult i svensk lagstiftning, åtminstone på papperet.

Ja, det menar jag. De har fått upprättelse genom friande domar, vilka andra behov...hämndlystnad?...som styrt deras agerande vet ingen men barnen drabbas än mera av att de gått till media.

Självklart är man oskyldig tills motsatsen bevisats och domstolen sagt sitt. Domstolen skall hellre fria än fälla - en annan grundbult - och det accepterar vi nog alla även om vi vet att det går många skyldiga fria. Domstolar dömer inte utifrån någon absolut sanning utan endast utifrån vad som kan bevisas och så skall det vara.

Menar du på allvar att barn skall leva kvar med en ev. förövare tills ärendet är utrett och domstolen fällt sin utsago?

Citera

Inlägg i den här tråden
          Gossen Ruda   Bättre förr?   03-11-2011, 19:04
          Huggorm   Jag såg programmet, och nog kändes det väldigt ens...   03-11-2011, 19:08
          andersen   Ja det var bättre förr, jag gick inte på dagis som...   03-11-2011, 19:13
          xlxl67   Kvällstidningar pumpar ut nyheter o information so...   03-11-2011, 19:41
          Huggorm   Funderar lite på innehållet i Uppdrag granskning i...   03-11-2011, 19:48
          Meriona   Jag såg programmet och tvivlar inte ett ögonblick ...   03-11-2011, 20:39
          xlxl67   ... Nä det var fanimej bättre förr när folk använd...   03-11-2011, 23:37
          gnon49   Så länge det är ungarna som är nyfikna och undrar ...   03-11-2011, 21:29
          Överbölingen   Bättre förr? Total övervägade: NEJ Som pensionär ä...   03-11-2011, 21:49
          Motti   I dag särskillt som ensamstående föräldrer får man...   03-11-2011, 21:58
          Meriona   Jag håller med dig Motti om att man kan försöka at...   03-11-2011, 22:08
          Motti   Ja precis" eller ska man då leva i cellibat ...   03-11-2011, 22:14
          Överbölingen   Jag håller med dig Mottti! När, och hur i helv...   03-11-2011, 22:17
          Gossen Ruda   Nymoralism med alltid påklädda och hysch-hysch ell...   03-11-2011, 22:19
          Meriona   Jag minns knappt nån sexualundervisning alls. Från...   03-11-2011, 22:23
          Motti   Kom i håg 6:an då vi fick någon slags sexundervisn...   03-11-2011, 22:32
          *Stintan*   Får nudister ha barn? Knepigt men på sätt och vis...   03-11-2011, 22:48
          Motti   Risken är ju om man utreds för övergrepp i en lite...   03-11-2011, 22:53
          *Stintan*   Risken är ju om man utreds för övergrepp i en lite...   04-11-2011, 00:24
          andersen   En pågående utredning torgförs inte! Det är ...   04-11-2011, 03:39
          malcolm   Det är nog inte långt ifrån, utredningen i den kom...   04-11-2011, 07:34
          andersen   Det är dock inte samma väntrum och reception för d...   04-11-2011, 08:30
          *Stintan*   Det är dock inte samma väntrum och reception för d...   04-11-2011, 08:46
          anncharlotte   Menar ni på allvar att ni inte tycker att barn ska...   03-11-2011, 22:55
          Meriona   Jag tror att du missförstått Anncharlotte, jag har...   03-11-2011, 22:59
          Motti   Klart barnen får se en naken någon gång !men i...   03-11-2011, 23:44
          Motti   Ja men Stintan ! i ett litet samhälle är inget...   04-11-2011, 00:31
          Gossen Ruda   En artikel i ämnet i GP: http://www.gp.se/nyheter/...   04-11-2011, 08:38
          herkules   jag tror inte att det var bättre förr, däremot var...   04-11-2011, 08:40
          Gunilla T   Bara ett klargörande... Det är polisen som utrede...   04-11-2011, 08:44
          Gossen Ruda   Bara ett klargörande... Det är polisen som utrede...   04-11-2011, 08:47
          *Stintan*   Vem är det som beslutar om tvångsomhändertagning a...   04-11-2011, 09:27
          Gossen Ruda   Ja, det menar jag. De har fått upprättelse genom f...   04-11-2011, 11:35
          Gunilla T   Jag betvivlar högeligen att en friande dom tar död...   04-11-2011, 11:47
          Gossen Ruda   Nej, en friande dom tar inte död på allt skvaller ...   04-11-2011, 13:48
          *Stintan*   Men snälla Ruda hur kan du ens uttala dig om vad s...   04-11-2011, 14:06
          *Stintan*   Jag betvivlar högeligen att en friande dom tar död...   04-11-2011, 12:17
          Anki på Öland   ...som styrt deras agerande vet ingen men barnen d...   04-11-2011, 12:35
          Anma   Hemma hos oss satt vi nakna i bastun två gånger i ...   04-11-2011, 11:11
          Gunilla T   Att tvångsomhänderta barn är de absolut svåraste ...   04-11-2011, 14:40
          Gossen Ruda   Jag har givetvis ingen närmare kännedom om fallet,...   04-11-2011, 14:53
          Gunilla T   Nej, det har inte jag heller men min erfarenhet av...   04-11-2011, 15:51
          Gossen Ruda   Jag kan inte frigöra mig från tanken på att det du...   04-11-2011, 21:00
          Gunilla T   Jag kan inte frigöra mig från tanken på att det du...   05-11-2011, 09:56
          *Stintan*   Jag kan inte frigöra mig från tanken på att det du...   05-11-2011, 10:10
          Gossen Ruda   Nu är du bara fånig! Bara för att någon föklar...   05-11-2011, 11:00
          Gunilla T   Tack Stintan för att du förstod mina intentioner.....   05-11-2011, 15:44
          Gunilla T   Och Ruda...jag gör väl ett nytt försök - jag försö...   05-11-2011, 17:34
          Gossen Ruda   Du glömde svara på min fråga... Glömde inte, uppfa...   05-11-2011, 20:04
          Gunilla T   Glömde inte, uppfattade den inte. Jag kunde inte d...   06-11-2011, 08:56
          Gossen Ruda   Jag kan tänka mig att de redan har försökt få uppr...   05-11-2011, 17:00
          Motti   Bättre för !nja det var det ju inte alls det f...   05-11-2011, 22:38
          *Stintan*   Synd att ni inte sett programmet.   06-11-2011, 09:34
          Jan Lindgren   Hej! Vad jag reagerade på var att man tog barn...   06-11-2011, 10:10

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 08:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon