Jag börjar förstå en del nu men inte helt. Jag är uppvuxen mitt på söder i Stockholm och såg inga djur annat än på Skansen. De enda fåglar vi såg var gråsparv, duva och fiskmås plus änder som vi matade när isen frös på Mälaren. Dessutom hade vi sophäst som skuffade på oss och ville ha godis när han gick mellan portarna på sin rutt. En sommar fick jag följa med till en bondgård i Malmköping då såg jag min första ko, gris, höna mm. Jag har ingen öppen kompost så mycket har jag fattat men annars har jag nästan ingen kunskap om djur och natur. Ledsen om jag har rört till tråden så att vi kom bort från den ursprungliga frågan. Man kan alltså inte lägga potatisskal öppet och anledningen till att mina äpplen får vara ifred är att det finns så mycket annat gott att äta i närheten. Jag undrar skulle man kunna gräva ner potatisskalen direkt i landet eller gräver råttorna upp dem då ? Angående den fråga jag ställde tidigare av ren nyfikenhet undrade jag vad råttorna i skogen äter när de bor där utan att ha tillgång till människor,
--------------------
Zon 1
|