Feltolkad som vanligt.
Vad jag menar är att skogsägare vill ha en rik biotop för mångfald. Inte en stereotyp "Engelsk trädgård" eller slottsträdgård.
Med andra ord en skog som vi vill vandra i.
Hyggen uppstår alltid. Det är naturens gång. Avverkning eller skogsbrand. Men skogens utveckling skall ses över en livstid och inte som rallarrosfält eller lingonställen för hitlurade bärplockare*. Efter tio år är det ett mer eller mindre ogenomträngligt slyområde. Efter tjugo år sedan återplantering är det dags att röja lövsly. Gör man det tidigare så kommer älgen åt att förstöra tallplanteringarna. Efter 60 år (i norr kan det vara tid för gallring). I naturen och Den Stora Trädgården är det inte så bråttom. Några ha avverkades runt 1940 i vår skog. Nu finns det gott om björkved och lövsly samt tämligen bra med tall och gran. Varför förre ägaren inte har skött röjningen vet vi inte men det är ett projekt som mina söner får ta hand om. Efter ytterligare ett tiotal år får barnbarnen teckna gallringskontrakt med en skogsorganisation och förhoppningsvis få till en avverkning ett tiotal år senare. Skogen skall planeras i decennier inte i år. Notera att i södra Sverige så kanske tillväxten ligger ett tjugotal år före.
*Som kuriosum kan jag nämna att ett antal utspridda klädesplagg betraktas av vissa bärplockargrupper som en inmutning!!!
Redigerat av Överbölingen: 06-11-2011, 00:26
|